Nu skal alle nye biler fortælle, når det er tid til at skifte op i næste gear. Fra 1. november 2014 må nye personbiler med manuelt gear ikke længere indregistreres i Den Europæiske Union uden gearskifteindikator.
En gearskifteindikator er et lille symbol et sted i instrumenthuset og viser, når det er tid til at skifte op i gear ud fra en brændstoføkonomisk betragtning.

Meget at spare
Det giver god mening at følge anvisningerne, også selv om motoren i nogle biler kan lyde lidt anstrengt, lige når man har skiftet op.
Ifølge Trafikstyrelsen er der penge at spare, da en bil kan bruge 30-35 procent mere brændstof i tredje gear end i femte gear ved bykørsel.
Gearskifteindikatoren giver god mening i moderne biler, mener Trafikstyrelsen:
- I de fleste biler hører man kun motoren ganske svagt, når man kører. Det er godt for komforten, men man kommer også let til at glemme at skifte gear, siger kontorchef Leif Lorenzen fra Center for biler og grøn transport.
Han tilføjer:
- Dertil kommer, at mange biler kan køre med et meget lavt omdrejningstal. Det gælder navnlig dieselbilerne. Det er der mange, som ikke er opmærksomme på, og derfor er det et stort fremskridt, at de nye personbiler fremover vil hjælpe os med at vælge de rigtige gear.
EU-aftale
Kravet om gearskifteindikator er resultatet af nogle gamle forhandlinger mellem EU Kommissionen og bilproducenterne. De firkantede krav til nye bilers CO2-udslip blev lempet en anelse mod til gengæld at indføre gearskifteindikator og tælle biobrændstof med.
Samtidig med kravet om gearskifteindikator skal nye biler også have dæktryksmåler som standardudstyr.
SE OGSÅ: Sådan virker automatisk dæktryksmåling