Nu med servostyring

Morgan opdaterer sin Aero 8, så den nu får BMW V8-motor og ligefrem også moderne komfortudstyr som servorstyring.

Morgan Aero 8 i 2015-udgave.
Nyt om biler

Engelske Morgan er ikke ligefrem en producent, der rutter med nyhederne. Således var Aero 8 fabrikkens første nyudviklede bil i mere end 50 år, da den blev vist første gang i Genève i 2000.

Siden er Aero 8 blevet ændret flere gange, og på dette års udstilling kunne Morgan så afsløre femte generation.

Forbedret undervogn og motor

Morgan kalder denne Aero 8 for femte generation. Der er sket en del ændringer under det klassiske karrosseri. Foto: Bo Christian Koch
Morgan kalder denne Aero 8 for femte generation. Der er sket en del ændringer under det klassiske karrosseri. Foto: Bo Christian Koch
Bilen ligner – naturligvis – sig selv, men under de klassiske linjer gemmer sig en lang række forbedringer. Aluminiumschassiset er blevet forstærket og er blevet mere vridningsstabilt, der er nye hjulophæng med krængningsstabilisatorer for og bag, og under den lange motorhjelm ligger nu en 4,8-liters V8-motor fra BMW.

Motoren yder 371 hk, som sendes ud til baghjulene gennem en sekstrins manuel eller automatisk gearkasse.

Den nye Aero 8 indeholder også nymodens sikkerhedsudstyr som ABS-bremser og airbags, og ægte Morgan-entusiaster vil sikkert fnyse hånligt, når de hører, at Aero 8 har fået servostyring.

Stadig et herreværelse på hjul

Til gengæld vil de føle sig hjemme i kabinen, der traditionen tro er et engelsk herreværelse på hjul med tykke tæpper, træpaneler og blødt læder.

Aero 8 er i udgangspunktet en åben sportsvogn, men kan leveres med en fabriksfremstillet hardtop. Bilen går i produktion i slutningen af 2015.