Her er en af de mest interessante bilnyheder i 2016: Hyundais alsidige miljøbil Ioniq.
Efter flere teasere har Hyundai nu frigivet det første rigtige billede og en del tekniske oplysninger.
Tre teknologier

Hybridudgaven af Ioniq får en 1,6 liters benzinmotor på 105 hk kombineret med en 32 kW (44 hk) elmotor. Det er uklart, om de 105 hk samtidig er den maksimale ydelse for begge motorer på en gang, eller om summen af de to bliver højere end 105 hk.
Dobbeltkobling
Mens Toyota anvender en trinløs CVT-gearkasse, har Hyundai valgt den mere køredynamiske løsning med manuel gearkasse, dobbeltkobling og automatisk skift.
Batteriet er af litium-ion polymer-typen.

Ukendt brændstoføkonomi
De helt vigtige oplysninger om brændstofforbrug siger Hyundai indtil videre intet om.
Flere detaljer kommer formentlig, når bilen får europæisk premiere på Genève-udstillingen til marts.
På samme udstilling ventes Kias hybridudgave, Niro, at blive vist frem. Kia har ikke sagt noget om en eventuel ren elversion og/eller opladningshybrid.
SE OGSÅ: Hyundai og Kia klar med Prius-konkurrent