Elbilen skal hjælpe samfundet

Hvis mange elbiler kobles til et intelligent elnet, kan de hjælpe med til at gøre samfundet grønnere og hjælpe energiselskaberne. Og elbilejerne har udsigt til at tjene penge.

Nissan Leaf er designet til at sende strømmen baglæns.
Nyt om biler

Elbiler skal ikke blot sørge for renere luft og gøre os uafhængige af fossile brændstoffer. De kan også give samfundet en hjælpende hånd med hele energiforsyningen.

Derfor har Nissan med fanfarer annonceret et stort forsøg i Storbritannien, hvor 100 elbiler skal hjælpe landets store elforsyningsselskab, National Grid, med at sørge for stabil og billig elforsyning. Der er tale om både Leaf og eNV200.

Når bilerne er sat til ladestikket, kan de pr. fjernstyring levere strøm tilbage til elnettet, og den type energibuffer bliver mere og mere nødvendig i takt med, at mere strøm kommer fra ustabile kilder som vindmøller og solceller.

Danmark kommer først

Nissan Leaf er teknisk set i stand til at sende strøm tilbage til elnettet, ved man allerede fra et nyt dansk forsøg. Nu skal flere forsøg i Danmark og Storbritannien undersøge det økonomiske potentiale. Foto: Torben Arent
Nissan Leaf er teknisk set i stand til at sende strøm tilbage til elnettet, ved man allerede fra et nyt dansk forsøg. Nu skal flere forsøg i Danmark og Storbritannien undersøge det økonomiske potentiale. Foto: Torben Arent

Men Danmark kommer formentlig før med et mindre forsøg. 40 Nissan eNV200 skal om kort tid indgå i det såkaldte Parker-forsøg, hvor Frederiksberg Forsyning, DTU Elektro  og laderproducenten Enel er andre partnere. Teknikken virker, ved man allerede fra et netop afsluttet dansk forsøg, Nikola.

Parker-forsøget skal især undersøge, om der er økonomi i teknologien.

V2G kaldes teknologien (vehicle to grid, bil til elnet), hvor elbilens batteri låner strøm ud, når den er koblet til laderen. Det er som regel små strømmængder i korte perioder, helt ned til få sekunder ad gangen, men når der er mange biler, bliver det til noget.

Alle Nissans elbiler fra og med årgang 2014 kan sende strøm både ind og ud af bilen, og den slags V2G-brug er omfattet af garantien.

Bilejeren kan tjene penge

Selv om det V2G handler om nytte for samfundet, kan der også være en gevinst for elbil-ejeren. Lederen af Parker-forsøget, post.doc Peter Bach Andersen fra DTU Elektro, opstiller et tænkt eksempel:

- Det koster 500 kr. om måneden at hælde benzin på bilen. Når det er en elbil, er det måske 300 kr., og hvis man accepterer adaptiv ladning, hvor der kun lades, når strømmen er billig, kan det blive 250 kr. Men hvis bilen må indgå i det store elnet, kan strømmen måske blive helt gratis for bilejeren, siger Peter Bach Andersen.

Masser af strøm i elbiler

Der kan nemlig være store summer at spare for elproducenter og elforsyningsselskaber, som må have store kraftværker stående standby, hvis vinden pludselig lægger sig.

Hvis alle 18.000 elektriske Nissan-biler i Storbritannien var koblet til et intelligent elnet, kunne de udlåne 180 MW energi – ca. en fjerdedel af det store Avedøreværk ved København eller som 60 standard-havvindmøller.

Hvis alle Storbritanniens biler var elektriske, svarer kapaciteten til 370 GW. Den energi rækker til at forsyne Storbritannien, Tyskland og Frankrig på én gang.