Der skal tænkes stort og ud af bilkabinen, når fremtidens transport skal planlægges. Bilerne bliver meget mere integreret i vores liv – med tætte forbindelser mellem bil og veje, informationsnetværk og energiforsyning.
Det sætter Nissan spot på med en vision for, hvordan biler skal drives, tankes, køres og parkeres i fremtiden. Ikke næste år, men om 10 og 50 år. Future of Mobility-visionen er udviklet sammen med det globale arkitektfirma Foster + Partners.
Muligheden for at reducere trafikpropper og gøre transporten mere grøn er stor, når alle muligheder for mere smart delebilsordninger, selvkørende biler og bedre styring af energiforbruget tages i brug.
Bilbranchen kan nemlig ikke klare det selv i fremtiden. Samarbejde med vejmyndigheder, energiselskaber og andre er nødvendig. Og det indgår i visionen.
2,5 mia. biler vil fylde for meget
Baggrunden er bl.a., at mængden af biler i verden – med de nuværende forudsætninger - ventes at vokse voldsomt. Fra ca. én mia. nu til ca. 2,5 mia. i 2050. Også så kommer bilerne til at forurene og fylde alt for meget.
Konkret har Foster + Partnes og Nissan skabt “The Fuel Station of the Future”, en model der skal demonstrere, hvordan det kan lade sig gøre i byerne i fremtiden. Den skal tage sig af alt fra de globale problemer som energiforsyning, luftkvalitet i byer og klimaforandringer til hverdagens praktiske ting som parkering, trafiksikkerhed og ladning af elbiler.
Bilerne i Nissans Fuel Station of the Future er selvkørende, både når det gælder almindelig kørsel, parkering og opladning.
Nissan er i fuld gang med at udvikle de selvkørende teknologier, og Qashqai vil som den første få de første funktioner, i 2017. ”Pilot Drive 1.0” vil give mulighed for at bilen kan køre selv på motorveje, når der er tæt trafik, og det ikke er nødvendigt at skifte vognbane. Det svarer til det, flere premiummærker tilbyder i dag.
Finder selv et sted at lade
I fremtidens tankstation er den selvkørende funktion vigtig, så bilerne bl.a. selv kan flytte sig rundt i beboelsesgaden. Bilerne kan selv finde en parkeringsplads uden at køre rundt og lede, og de kan selv gå i gang med at lade ved hjælp af trådløs – induktiv -ladning. Når bilen er ladet op, kan den evt. køre et andet sted hen for at gøre plads til, at andre biler kan lade.
Automatiske systemer kan også afgøre, hvilke biler, der skal lades først og til hvilket niveau baseret på forventet køredistance – og hvornår den pågældende bil skal bruges.
Bilerne kan i princippet være ”delebiler”, men det kommer Nissan ikke nærmere ind på i dette projekt.
Bilerne låner strøm til huset og elnettet
Derimod understreger Nissan, at det er vigtigt at koble elbilen til elnettet – en teknologi kaldet V2G, vehicle to grid eller bil til elnet.
SE OGSÅ: Elbilen skal hjælpe samfundet
På den måde kan bilen kortvarigt forsyne huset – og hele elnettet – med energi og dermed udjævne flaskehalse i strømproduktionen. Samtidig kan elbilen oplades, når der er meget og dermed billig strøm. På lang sigt kan det ”revolutionere” energinettet.
Dagens Nissan Leaf og e-NV200 er allerede nu i stand til at indgå i elnettet på den måde.
Bilen som buffer kan kombineres med et fastmonteret batteri i hjemmet, der kan fungere på samme måde. Det kan være en god måde at anvende brugte bilbatterier på.
SE OGSÅ: Det er en Nissan. Men ikke en bil
Bilen kender dine vaner
Fremtidens bil – og det er en fremtid der næsten er her – kan kommunikere på mange måder med brugeren og med omgivelserne. Ved at kombinere viden om brugerens vaner og om den aktuelle trafiksituation, kan bilen – i manuel eller automatisk tilstand – finde bedste afgangstidspunkt og rute. VW tilbyder f.eks. allerede nu et navigationsanlæg, der kan finde vej - også uden om trafikpropper - selv om føreren ikke har indtastet et mål.
Bilen vil i automatisk tilstand også kommunikere med fodgængere og andre trafikanter – når nu den kendte teknik med øjenkontakt, håndgestus mm. ikke kan bruges. I stedet vil den selvkørende bil give tegn med lygter og elektroniske, udvendige skilte. Det kan f.eks. være at signalere til en bagvedkørende cyklist, at ”jeg har set dig” eller blinke ”du går først” til en ventende fodgænger.
Mercedes-Benz har tidligere eksperimenteret med de oversete aspekter af selvkørende biler med sin fremtidsbil F 015.
SE OGSÅ: Lange udsigter til selvkørende biler
Bilerne vil fylde mindre
Nissan og Foster + Partners forestiller sig også en fremtid, hvor bilerne kan fylde mindre og give plads til flere grønne og rekreative områder. Det kan ske, når selvkørende biler, som til en vis grad også er delebiler, mindsker behovet for biler i byerne og især antallet af parkerede biler.
Ud over et mindre antal biler kan presset på gadeparkering lettes ved, at bilerne lunter lidt væk fra boligen og parkerer sig selv i et underjordisk anlæg.
- Konceptet er ikke en fjern fremtid, og vi ser et ønske om disse teknologier i byerne allerede nu, siger Nissans elbilchef, Gareth Dunsmore.