Minimotor i mini-Volvo

Kombinationen af en elmotor og en trecylindretbenzinmotor skal hjælpe Volvo på vej mod den forureningsfrie bil.

Nyt om biler

Volvo er klar i mælet, når fremtiden skal beskrives: Om ti år skal fabrikken have solgt en million elektrificerede biler, og på lang sigt skal stort set alle biler være eldrevne.

Seneste skridt i den strategi så vi med introduktionen af opladningshybriden XC90 T8, men at kalde den for rigtig grøn er nok en stramning af begrebet.

Trecylindret benzinmotor

CMA-platformen til den kommende V40 er fra starten gjort klar til både en opladningshybrid (billedet) og en ren elbil. I opladningshybriden ligger batteriet helt ned mod vejbanen midt i bilen. Den trecylindrede benzinmotor er bygget sammen med elmotoren via et syvtrins dobbeltkoblings-gear. Foto: Volvo
CMA-platformen til den kommende V40 er fra starten gjort klar til både en opladningshybrid (billedet) og en ren elbil. I opladningshybriden ligger batteriet helt ned mod vejbanen midt i bilen. Den trecylindrede benzinmotor er bygget sammen med elmotoren via et syvtrins dobbeltkoblings-gear. Foto: Volvo

Så ser det langt bedre ud for den kommende generation af Volvo V40/XC40, der i T5-udgaven skal drives af en nyudviklet trecylindret benzinmotor. Den er bygget sammen med en elmotor via en syvtrins gearkasse af dobbeltkoblingstypen.

Teknikken blev nyligt demonstreret for Motor, og det er øjensynligt noget af en nyskabelse, der er tale om.

Startermotor og generator sparet væk

For eksempel er den traditionelle startermotor og generator helt afskaffet og erstattet af den store elmotor, der dels står for fremdriften, når bilen kører på el, dels virker som starter og generator.

Elmotoren trækker på den del af gearkassen, der styrer bakgear, andet, fjerde og sjette gear, og vil således kunne arbejde alene eller sammen med benzinmotoren.

Sådan omtrent kommer versionen uden benzinmotor til at blive opbygget. Batteriet vil række til ca. 350 km's kørsel.
Sådan omtrent kommer versionen uden benzinmotor til at blive opbygget. Batteriet vil række til ca. 350 km's kørsel.

På el alene vil bilen kunne køre op til 45 km på strømmen fra litium-ion-batteriet.

Teknikken er noget mere enkel end den, vi så i den firehjulstrukne XC90 T8, idet al teknik i den kommende V40 T5 er bygget sammen omkring de trækkende forhjul.

250 hk i alt

Benzinmotoren er på tre cylindre og 1,5-liter og er forsynet med turbolader, så dén alene kan yde op til 180 hk. Sammen med elmotorens effekt lander den maksimale ydelse på mægtige 250 hk.

Endnu har Volvo ikke oplyst noget om forbruget og dermed udledningen af CO2, men Motor gætter på et officielt forbrugstal, der modsvarer 50-60 km pr. liter plus den strøm, man bruger.

Motoren er udviklet af Volvo i samarbejde med Geely, og motoren skal i første omgang produceres i Kina, men kan også bygges på Volvos egen motorfabrik i Sverige.

Kommer også som elbil

Samtidig med at Volvo viste de første studier til, hvordan en kommende V40 og XC40 vil se ud, kunne fabrikken præsentere, hvordan man har sikret sig, at de kommende platforme også er forberedt til at fungere som basis for en elbil.

Første elbil ventes at blive en batteridreven udgave af den kommende Volvo S60, og den vil kunne køre op til 350 km på en opladning.

En eludgave af den kommende V40 vil kort efter dukke op med tilsvarende præstationer og rækkevidde.

Elversioner skal indgå i almindeligt modelprogram

Volvo ser den batteridrevne elbil som et lige så naturligt alternativ, som når man skal vælge mellem en benzin- og dieselbil, og fabrikken venter dermed ikke, at priserne vil stikke helt i vejret, som man ser det med nogle andre elbilproducenter.

Volvos direktør Håkan Samuelsson gav Motor denne udlægning af strategien:

-Hvis vi ikke kan producere elbiler til en pris, der modsvarer det, en Volvo normalt koster, er vi ikke lykkedes med vores mål om at elektrificerede biler hurtigst muligt skal udgøre en væsentlig del af Volvos bilsalg.