Gratis strøm som tak for hjælpen

Elbiler kan gøre samfundet – eller i hvert elsektoren – en tjeneste ved at låne en smule strøm ud. Det kan have en værdig på 10.000 kr. årligt. Systemet afprøves nu i Danmark som det første sted.

Nissan Leaf og eNV200 kan sende strømmen begge veje, V2G kaldes det.
Nyt om biler

Elbiler og elnettet kan blive en win-win-wind-situation.

Sådan udtrykte et kreativt hoved den interessante fremtid, da verdens første ”kommercielle” projekt med udlån af elbilers strøm blev sat i gang i Danmark. Elbiler og elnettet hjælper hinanden i takt med, at der kommer mere vindkraft i det danske elnet.

Gratis strøm som tak for hjælpen

Ejerne af elbiler kan se frem til delvist eller helt at få gratis strøm, og elnettet kan spare store omkostninger til reserve-kraftværker og andre backup-systemer.

Frederiksberg Forsyning har nu ti elektriske Nissan varebiler og ti tovejs-ladere. Fotos: Torben Arent
Frederiksberg Forsyning har nu ti elektriske Nissan varebiler og ti tovejs-ladere. Fotos: Torben Arent

Det er Nissan, Frederiksberg Forsyning, Danmarks Tekniske Universitet og Energinet.dk, der er gået sammen om den nye teknologi, som sidstnævnte virksomhed betegner som ”ekstremt spændende”. Flere udenlandske producenter af hardware og software er også med.

SE OGSÅ: Strømmen skal løbe begge veje

”Spændende” kan det også blive for elbilister, der kan se frem til gratis strøm – måske så meget, at de slet ikke får udgifter til ”brændstof”.

Konsulentfirmaet Nuvve er nået frem til, at der kan være en samlet samfundsværdig på 10.000 kr. årligt, hvis elbilen er koblet til elnettet 80 procent af tiden. Der er mange om at dele gevinsten, og der er udgifter til dyre ladere, men i et eksempel kan elbil-ejeren se frem til at få gratis strøm til 40 km’s kørsel om dagen.

Batteriet kan klare det

Nissans normale garanti tillader denne form for ekstra op- og afladning, som Nissan betragter som særdeles mild ved batteriet. Det er dog uvist, om den ekstra brug vil bringe batteriets kapacitet tættere på den minimumsgrænse på 75 procent efter fem år/100.000 km eller otte år/160.000 km, som garantien lyder på.

De næste to år skal forsøget på Frederiksberg, kaldet Parker, undersøge de praktiske erfaringer og komme nærmere de økonomiske muligheder.