Selvkørende biler får røntgensyn – og en slags helikopter-overblik.
Inden selvkørende og senere førerløse biler kan bevæge sig ud på motorvejene, skal de have ekstra gode kort ombord. Og det er kortfirmaet Tom Tom i fuld gang med at producere. En stor del af Europas motorveje er nu kortlagt.
Kender midten af alle vognbaner
De selvkørende biler skal nemlig vide, præcis hvor de er, og hvad der sker længere fremme, end bilens egen sensorer kan registrere. Dagens navigationskort kan ganske vist fortælle, hvor mange vognbaner der er, men de kender ikke den præcise midte af hver vognbane. Og det er nødvendigt.
Fremtidens 3D-kort indeholder bl.a. alle genstande langs vejen, f.eks. lygtepæle, træer og bygninger. Når de selvkørende biler så genkender disse genstande, kan bilerne regne ud med stor præcision, hvor de befinder sig. GPS-signaler (og de kommende signaler fra Galileo-satellitter) giver nemlig ikke altid tilstrækkelig præcison.
15 cm's præcison
Med de nye kort til ’highly automated driving’, af Tom Tom kaldet Road DNA, kender bilen sin placering sideværts med mindst 15 cm’s nøjagtighed og 50 cm i længden.
Kortlægningen med den høje præcision sker i princippet på samme måde, som kortproducenter ellers gør, når almindelige navigationskort skal opmåles: målerbiler kører vejnettet tyndt.
Enorme datamængder
Blot kræves der ekstra mange sensorer og kameraer – bl.a. lidar - samt kraftig hardware til at gemme de store datamængder på. Målerbilerne registrerer f.eks. også vejbanens friktion.
Det særlige ved Tom Toms kort er, at det er lykkedes firmaet at komprimere de enorme data fra målerbilerne. En sådan målerbil kan på tre-fire dages kørsel indsamle fire terabyte data, og det vil være uhåndterligt i en bil, da kortdataene skal bruges kontinuerligt under kørslen.
Med særlige matematiske teknikker er 3D-kortene lagret som 2D-data, som stadig kan forstås på den rigtige måde af bilen.
Lynhurtig opdatering
Inden længe skal de nye kort – for nogle oplysninger – kunne opdateres inden for uger og dage, mens det i fremtiden skal foregå inden for minutter og sekunder. For at det sidste kan lade sig gøre, kræves der bedre data-infrastruktur og regnekraft samt at mange almindelige biler på vejen bidrager med aktuelle data.