Peugeot 3008 får hybrid-kræfter

Peugeots mellemstore crossover kommer i 2019 som opladningshybrid. Det bliver i en ny kombination med el og benzin. Samtidig får bilen firehjulstræk.

Opbygningen af PSAs kommende opladningshybrider.
Nyt om biler

Peugeot gør klar til at vende tilbage med en hybridmodel som en del af PSA-koncernens fornyede satsning på den grønne og kraftfulde teknologi.

 

I 2000erne var Peugeot tidligt ude med el-diesel-varianter af den første 3008 og af 508, men indtoget i hybridæraen var bestemt ingen salgssucces.

 

De tekniske kerneværdier i PSAs opladningshybrider. De får høj ydelse - 150-200 hk fra benzinmotoren og 109 hk fra elmotoren. Firehjulstræk følger med. Fotos: PSA
De tekniske kerneværdier i PSAs opladningshybrider. De får høj ydelse - 150-200 hk fra benzinmotoren og 109 hk fra elmotoren. Firehjulstræk følger med. Fotos: PSA

Fra 2019 gør den franske koncern et nyt og justeret forsøg med syv modeller fra Peugeot, Citroën og DS. Alle syv, der baseserer sig på koncernesn store EMP2-platform, vil ifølge planen være på markedet i 2021.

 

3008 bliver først hos Peugeot

Hos Peugeot bliver 3008 første model, bekræfter en talsmand for mærket over for Motor.

 

Han oplyser også, at der er tale om en noget andet teknologi end sidst. I stedet for diesel kombineres elmotoren nu med en benzinmotor, og hybridteknikken suppleres med opladningsmulighed. Batteriet bliver på 13 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på strøm alene på omkring 60 km.

 

Stærk elmotor giver firehjulstræk

I lighed med sidst sidder elmotoren ved bagakslen, og bilen – som Peugeot benævner som en SUV - får dermed firehjulstræk. Det sker, uden at bilen belastes med plads- og vægtkrævende, mekanisk firehjulstræk, herunder kardanaksel.

 

Illustrationen skal vise, at hybridteknikken ikke stjæler plads fra kabinen. Men batteriet ville gøre det umuligt at have tre sæderækker i Peugeot 5008, og derfor kommer denne model ikke som hybrid.
Illustrationen skal vise, at hybridteknikken ikke stjæler plads fra kabinen. Men batteriet ville gøre det umuligt at have tre sæderækker i Peugeot 5008, og derfor kommer denne model ikke som hybrid.

Elmotoren kan være på op til 80 kW (109 hk), mens benzinmotoren kan have ydelser mellem 150 og 200 hk.

 

Kræfterne overføres til hjulene via en ottetrins automatgearkasse.

 

5008 får ikke firehjulstræk

Teknikken har sin begrænsning. Den større 5008 får ikke hybridteknik og dermed firehjulstræk. Placeringen af batteriet bagest under vognbunden betyder nemlig, at der ikke også kan være en tredje sæderække i 5008. Og det ønsker Peugeot ikke at gå på kompromis med.

 

Med til historien hører nok også, at potentialet for den stadig dyre hybridteknik er moderat, og så er der ingen grund til at sprede det ud over to næsten ens modeller.