Verdens hurtigste elbil. Det er trækplastret hos det unge kinesiske bilmærke Nio, der hidtil har været kendt under selve firmanavnet, Next EV.
Med fire elmotorer og fire gearkasser er EP9 god for én megawatt, svarende til 1.000 kW eller 1.360 hk. 0-200 km/t. skulle klares på 7,1 sekunder, topfarten 313 km/t. og rækkevidden ’op til’ 427 km.
Den ydelse får selv den hurtigste Tesla S til at virke almindelig med omtrent den halve ydelse, mens en anden ambitiøs amerikaner-kineser, Faraday Future, kan prale af 1.000 hk.
SE OGSÅ: Faraday Future insisterer på at have en fremtid
Store armbevægelser
I modsætning til Tesla mangler de to kinesiske udfordrere endnu at bevise, at de kan bygge bilerne – og at de fungerer. Nio har dog fået gang i produktionen, kan man se på biludstillingen i Shanghai, hvor hele otte eksemplarer af superbilen er udstillet.
Mærkets stand imponerer også, i hvert fald i størrelse. Det er en af de allerstørste på bilshowet, der nu regnes for verdens største i areal.
Tesla X-udfordrer
Mens EP9 har været vist før, har Nio på Auto Shanghai premiere på sin anden bil, en syvpersoners SUV, ES8, ligeledes rent elektrisk.
ES8 er en slags konkurrent til Tesla X, men er endnu større. Længden er over fem meter og akselafstanden mere end tre meter. Både undervogn og karrosseri er af aluminium for at holde vægten bare nogenlunde i ave.
SUV til salg næste år
ES8 skal gå i serieproduktion senere i år, oplyste mærket på udstillingen. Salget vil begynde i Kina i begyndelsen af 2018. Nio har ambitioner om eksportere til USA og Europa, men det er der mange der har, og firmaet sætter ikke årstal på.
Next EV/Nio blev grundlagt i 2014 og vil ikke selv fremstille sine biler. Firmaet har indgået aftale med serieproduktion med både det private Changan Automobile Co. og det statsejede JAC.
Verdens største elbilmarked
Kina har nu omkring et dusin nystartede elbil-firmaer, der vil være det kinesiske Tesla og få en god bid af det hastigt voksende kinesiske elbilmarked.
I 2016 blev der solgt 506.000 elbiler og opladningshybrider i Kina, en stigning på 53 procent fra året før. I år ventes salget op på 800.000 – en yderligere vækst på omkring 58 procent.
SE OGSÅ: Volvos elbil kommer fra Kina