Audi A8: mester i teknik

Den nye Audi A8 kan – i hvert fald for en stund – kalde sig verdens mest avancerede bil. Den kører helt af sig selv op til 60 km/t. og byder på alt i sikkerhed og underholdning imens.

Nyt om biler

Det er ikke ligefrem fordi, den nye Audi A8 ligner noget fra en fremtidsfilm. Faktisk kan man være helt i tvivl om, hvorvidt det er den nye eller den gamle udgave, man har spottet, men under det konservative ydre gemmer der sig ny teknik i hobetal.

 

Audi A8 er designet med konservative linjer, men under skallen findes et hav af avanceret teknik. Fotos: Søren W. Rasmussen
Audi A8 er designet med konservative linjer, men under skallen findes et hav af avanceret teknik. Fotos: Søren W. Rasmussen

Mest opsigtsvækkende er Audis melding om, at dette er verdens første serieproducerede bil, der kan køre helt af sig selv.

SE OGSÅ: Slip rattet i ny A8

På vej mod den forureningsfrie bil

Derudover går Audi langt for at elektrificere A8.

At kalde den nye Audi A8 for en grøn bil vil nok være noget af en provokation for de fleste, men der er lidt om snakken.

I lighed med Volvos seneste udmelding om at det svensk/kinesiske mærke fremover kun vil producere biler, der har en elmotor og et batteri, er også Audi i gang med et enormt sporskifte.

Bagtil er baglygterne vokset sammen med en vandret rød dioderække, der gør det let at kende bilen i trafikken.
Bagtil er baglygterne vokset sammen med en vandret rød dioderække, der gør det let at kende bilen i trafikken.

Lille hjælpemotor

Alle nye biler vil enten få en lille 12-volts motor eller en kraftig 48-volts motor som hjælpemotor til benzin- eller dieselmotoren. Og en lang række opladningshybrider vil sammen med rene batteridrevne elbiler danne fremtidens modeludbud.

Målet er, at en Audi på længere sigt slet ikke skal forurene, og her er elmotoren en vigtig del af løsningen. Enten drevet af strøm fra et batteri eller fra en brændselscelle i en brintbil.

SE OGSÅ: Audi-limousine får hybridteknik

12 cylindrer trækker ned i grønt

Rigtig miljøvenlig bliver den nye A8 ikke. En W12 med 12 cylindre topper modelprogrammet.
Rigtig miljøvenlig bliver den nye A8 ikke. En W12 med 12 cylindre topper modelprogrammet.

Her og nu er den tyske fabrik dog ikke ligefrem blevet medlem af Greenpeace eller lignende. En 12-cylindret udgave af den store A8 skal i mange år endnu være det, der placerer Audi i spidsen, når det handler om teknik.

585 hestekræfter, 800 Nm og 6,0 liter koster lidt benzin i ny og næ – uanset hvordan man vender og drejer det, og uanset at også den får lidt hjælp fra en indbygget elmotor.

SE OGSÅ: Volvo sætter strøm til samtlige biler

Alt i udstyr

Det siger sig selv, at en bil som A8 skal kunne stort set det hele, hvis den skal tage kampen op med den fornyede Mercedes-Benz S-klasse.

Træpaneler med nænsomt udvalgte træsorter, læder, der er farvet og behandlet med jordbærblade og andre urter, der skal gøre produktionen både bæredygtig og allergivenlig, er blot nogle af nyhederne.

Instrumentbordet er præget af to store skærme i midten. Når man skal betjene f.eks. navigationsanlægget øverst bliver den nederste skærm til et tastatur. Foto: Audi
Instrumentbordet er præget af to store skærme i midten. Når man skal betjene f.eks. navigationsanlægget øverst bliver den nederste skærm til et tastatur. Foto: Audi

SE OGSÅ: S-klasse skruer op for luksus

Hos føreren er store farveskærme med ultrahøj opløsning med til at give informationer om alt, og når man trykker på skærmen, får man et lille ’klik’ på fingeren, som tegn på at kommandoen er opfattet.

Skærmene kan også vise film og TV, og alt efter de enkelte landes bestemmelser vil det være muligt at se en film, når man er i det Audi kalder ’AI-mode’, hvor bilen selv klarer kørslen.

Styrer med fire hjul

Audi A8 trækker altid på alle fire hjul. Det er Audis adelsmærke, og det holder man fast i, som var det amen i kirken. Men nyt er, at alle fire hjul nu også bidrager til styringen. Og det er vel at mærke ved hjælp af en hidtil uset anordning, hvor både for- og baghjulenes vinkeldrejninger styres og kontrolleres individuelt afhængig af farten.

Materialerne til kabinen er nøje udvalgte og bl.a. træpaneler og læder monteres i hånden. Læderet er fri for allergiskabende stoffer og er i stedet overfladebehandlet med bl.a. jordbærblade
Materialerne til kabinen er nøje udvalgte og bl.a. træpaneler og læder monteres i hånden. Læderet er fri for allergiskabende stoffer og er i stedet overfladebehandlet med bl.a. jordbærblade

Ved lave hastigheder styrer for- og baghjul modsat, hvilket giver den lange bil en lidt mindre venderadius. Ved høje hastigheder styrer alle fire hjul i samme retning, men her indstilles hjulenes styreudslag, alt efter om der er tale om en pludselig undvigemanøvre eller et blødt vognbaneskift.

Ikke ren aluminium

Det skal blive sjovt at prøve det i praksis, men ifølge Audi er det tæt på at være en revolution inden for håndtering af bilers dynamik.

Den nye A8 er fjerde generation af Audi flagskib. Men modsat forgængeren er denne nye udgave ikke udelukkende bygget i aluminium. Nu er materialer som magnesium, stål og kunststof kommet til, og det har sammen med mere sikkerhedsudstyr betydet en lille vægtforøgelse.

Lang og ekstralang

I den lange udgave kan man bestille bilen med en særlig fodskammel, der kan massere fødderne undervejs.
I den lange udgave kan man bestille bilen med en særlig fodskammel, der kan massere fødderne undervejs.

Bilen kommer i to længder: lang og meget lang. Sidstnævnte er 13 centimeter længere, som alene er gået til bedre benplads ved bagsædet. Den længste udgave er dermed 5,3 meter lang. Til gengæld er bredden knebet en smule, og højden øget lidt. Det giver bilen et ydre, der trods bilens store dimensioner trods alt får den til at se næsten almindelig ud.

Designet er typisk for Audi, og nogle vil nok ligefrem kalde det forudsigeligt. Men bilkøbere i denne klasse er meget konservative, og som altid får køberne det som regel, som de vil have det.

Der er endnu ingen oplysninger om priser på den nye A8, der når det danske marked sidst på året.

Som noget nyt kan bilen leveres med laserforlygter, der arbejder sammen med matrix LED-lyset.
Som noget nyt kan bilen leveres med laserforlygter, der arbejder sammen med matrix LED-lyset.

Ti nyheder i A8

·        Bilen bliver selvkørende ved hastigheder op til 60 km/t. (Niveau 3)

 

·        Motorerne får alle hjælp af en 48-volt elmotor og betegnes derfor som en mild hybrid

 

·        Som noget nyt kan bilen leveres med fodstøtte til bagsædet, hvor der er indbygget fodmassage

 

·        Den nye A8 har både firehjulstræk og firehjulsstyring

 

·        To skærme erstatter alle knapper i bilen, og de styres med fingertryk eller ved at skubbe rundt med menuerne

 

·        Bilen kan parkeres med mobiltelefonen uden at der behøver at være nogen i bilen

 

·        Affjedringen styres af et kamera, der forudser et hul i vejen, så støddæmperen når at blive klar til stødet

 

·        A8 fås som ekstraudstyr med laserforlygter

 

·        Baglygter har den helt nye OLED-lysteknologi 

·        Audi A8 kommer som opladningshybrid (A8 e-tron) og får en rækkevidde på el på mindst 50 km