Peugeot 5008 med syv sæder

Årets Bil i både Europa og Danmark blev som bekendt Peugeot 3008. Nu har den populære bil fået en storebror i form af den syvsædede Peugeot 5008. Priserne begynder ved 314.000 kr.

Peugeot 5008. Fotot: Peugeot
Nyt om biler

Navnet har ikke ændret sig, men alt andet har. Den nye Peugeot 5008 er grundlæggende bygget over en 3008, men karrosseriet er forlænget en smule, så der i alt er plads til syv personer i bilen.

Dermed slutter 5008 sig til det voksende SUV-marked som en helt ny spiller. 5008 SUV rummer en række egenskaber, der forstærker både komfort og sikkerhed. Det er eksempelvis det unikke i-Cockpit og det automatiske nødbremsesystem, hvor begge dele er standard i alle udgaver.

Peugeot 5008 er bygget over 3008, men er blevet lidt længere til gavn for en ekstra sæderække bagest.
Peugeot 5008 er bygget over 3008, men er blevet lidt længere til gavn for en ekstra sæderække bagest.

SE OGSÅ: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet

Bagest kan de to separate stole tages ud af bilen, så man får et enormt bagagerum.
Bagest kan de to separate stole tages ud af bilen, så man får et enormt bagagerum.

Den nye 5008 fås i en række forskellige udstyrsniveauer, og priserne starter ved 314.000 kr. for en Access med en 1.2 liters benzinmotor med 130 hk.

En stor nyhed

5008 SUV er helt bogstaveligt en stor nyhed. Med en længde på 4,64 meter er den 19 cm længere end 3008 og 11 cm længere end forgængeren, hvilket giver 6 cm mere benplads til passagererne på anden sæderække.

Instrumentbordet er præget af et lille rat og et digitalt instrumenthus, der skal ses oven for rattet.
Instrumentbordet er præget af et lille rat og et digitalt instrumenthus, der skal ses oven for rattet.

5008 har tre sammenklappelige foldesæder på anden sæderække og to aftagelige separate foldesæder bagest. De tre sæder på række to har alle samme bredde, hvilket giver gode pladsforhold for store familier eller familier med mere end to børn i autostole.

LÆS OGSÅ: Test af den syvsæders Kia Carens

Sæderne kan rykkes frem og tilbage, og ryggen kan justeres i fem forskellige vinkler.

De to sæder på bagerste række vejer 11 kg og er designet til at kunne tages ud i et snuptag, hvis der er brug for mere bagagerumsplads.

Digitale instrumenter

Fronten er høj og moderne, og flere af udgaverne har LED-forlygter som standard.
Fronten er høj og moderne, og flere af udgaverne har LED-forlygter som standard.

Instrumentbordet i den nye 5008 er domineret af det innovative og næsten futuristiske i-Cockpit, der består af et ret lille multifunktionsrat, en 8-tommers trykskærm og en højopløst 12,3-tommer skærm i instrumenthuset, der kan personaliseres efter førerens ønsker.

Trykskærmen har følgeskab af syv elegante pianokontakter, der giver hurtig adgang til bl.a radio, navigation, telefon og Apple CarPlay.

LÆS OGSÅ: Test af den syvsæders VW Touran

Den nye Peugeot 5008 er allerede klar hos de danske forhandlere og fås med valg mellem to benzinmotorer eller tre dieselmotorer – alle med mulighed for automatgear.