Smugkik på Volvos lille SUV

Volvo XC40 præsenteres sidst i september. Teaser-billeder giver en indikation af Volvos første kompakte SUV.

Volvo XC40 set som model på bilens egen skærm.
Nyt om biler

Hemmelighedskræmmeriet er ved at være slut. Volvo præsenterer sin kompakte XC40 sidst i september forud for salgsstarten sidst på året, og nu varmer mærkets PR-maskine op ved at udsende små lunser af den vigtige nyhed.

Konceptbilen Concept 40.1 varslede XC40. De akavede dørgreb på bagdørene viser sig kun at være til konceptbilen. Fotos: Volvo
Konceptbilen Concept 40.1 varslede XC40. De akavede dørgreb på bagdørene viser sig kun at være til konceptbilen. Fotos: Volvo

 

Eneste ’rigtige’ billede af XC40s udvendige design er et ’luftfoto’ taget fra bilens skærm, hvor parkeringsassistenen giver et forrygende helikopter-vue.

 

Traditionelle dørgreb

Man får en fornemmelse af den skulpturerede motorhjem, og baglygter der ser ud til være boomerang-formede ved både at gå op langs bagruden og strække sig hen langs bilens sider.

 

Førerpladsen i XC40 er næsten magen til den i XC60, XC90 og V/S90, men der er gjort meget ud af gode fralægspladser. Fotos: Volvo
Førerpladsen i XC40 er næsten magen til den i XC60, XC90 og V/S90, men der er gjort meget ud af gode fralægspladser. Fotos: Volvo

Desuden kan man se, at bilen – heldigvis for anvendeligheden – har fået traditionelle dørgreb på bagdørene. Koncept-forløberen havde skjulte greb højt oppe i Alfa Romeo-stil.

 

 

Førerplads som de store modeller

Et delvist computerskabt billede af kabinen viser, at XC40 har Volvos efterhånden velkendte store trykskærm til betjening af næsten alle sekundære funktioner. Instrumenthuset er digitalt med klassisk layout.

 

Instrumenthuset på dette delvist computerskabte billede er i samme stil som på de øvrige nye Volvo'er.
Instrumenthuset på dette delvist computerskabte billede er i samme stil som på de øvrige nye Volvo'er.

Volvo siger, at der er gjort ekstra meget ud af at give god fralægsplads ved forsæderne – baseret på kundeinterviews over hele kloden. Ønskerne var alle steder de samme. Der skulle – næppe overraskende – være masser af plads til de dagligdags ting.

 

Flere pladser til laptop

Telefonen får et godt sted med trådløs ladning, kopholderne kan rent faktisk bruges som kopholder, der er særlig plads til betalingskort, store rum under begge sæder har plads til bl.a. en bærbar pc, og ved handskerummet er der kroge, så små indkøbsposer og poser med take away-mad ikke vælter. Under midterarmlænet er der plads til en lille skraldespand.

 

Højttalerne i dørene er erstattet af en luftkølet subwoofer i instrumentbordet, så dørrummene er så store, at de kan rumme en pc, en laptop eller to flasker.

 

XC40 bliver tredje SUV i Volvo-programmet og bliver konkurrent til bl.a. Audi Q3 og BMW X1. En mindre, Q1-konkurrent kommer muligvis også - måske med navnet XC20.
XC40 bliver tredje SUV i Volvo-programmet og bliver konkurrent til bl.a. Audi Q3 og BMW X1. En mindre, Q1-konkurrent kommer muligvis også - måske med navnet XC20.

'Bankboks' under gulvet

Bagagerummet byder på flere rumopdelinger, og under gulvet kan der være en aflåselig opbevaringsboks. Bagsæderyglænet kan foldes ned ved tryk på en knap og skulle give et helt plant gulv.

 

XC40 bliver første model på Volvo-Geelys CMA-platform, udviklet til kompakte og små modeller. Koncernens Lynk & Co-mærke lancerer meget snart to modeller på samme platform, der også skal benyttes af Geely-mærket.

SE OGSÅ: Her er Lynk & Co