Partner-navnet var åbenbart blevet for slidt eller for kedeligt, også selvom modellen i et stykke tid har haft den mærkelige tilføjelse Tepee.
I hvert fald har Peugeot opfundet et nyt navn til tredje generation af sin ’leisure activity vehicle’. Rifter er navnet på den helt nye generation, et navn der ifølge Peugeot skal lede tankerne hen på mod friluftslivet og en aktiv livsstil.
På engelsk (eller fransk) har ordet ingen direkte betydning, men synes afledt af ’rift’, der betyder kløft eller rift. På dansk har ’rifter’ en lidt kedelig betydning.
På engelsk (eller fransk) har Rifter ingen direkte betydning, men synes afledt af ’rift’, der betyder kløft eller rift. På dansk har ’rifter’ en lidt kedelig betydning.
Samme længde, mere plads
Den nye Rifter er som sine søskende Citroën Berlingo og Opel Combo blevet mere rummelig, selv om de udvendige mål er nogenlunde bevaret. Derudover tilbydes modellen som noget nyt i en forlænget udgave – plus 35 cm til hele 4,75 meter.
Både den almindelige version og den lange fås med valg mellem fem og syv sæder.
Se mere: Berlingo med endnu mere plads
Op til 2,7 kubikmeter gods
Bagagepladsen er blevet endnu større end før. Og det siger ikke så lidt. Den korte rummer minimum 597 liter og fra 1.414 liter med bagsædet lagt ned. Det er efter den gængse VDA-norm.
Den lange snupper mindst 850 liter uden tredje række. Med anden række nedfældet og helt til loft når rummeligheden helt op på 2.700 liter.
Den forbedrede rummelighed kan til dels tilskrives den nye platform, der fortil er baseret på den nye EMP2-arkitektur, som også bruges til Peugeot-Citroëns nyeste, store personbiler. Det indebærer også det nyeste i sikkerhedsudstyr, bl.a. nødbremse.
Bagtil bruges modificerede byggeklodser fra den nuværende Rifter. Det kan forklare, hvorfor Rifter & co. har brændstofdækslet i den 'forkerte' (venstre) side i modsætning til 308 og 3008.
Op til 130 hk
Motorprogrammet er kendte varer fra PSAs hylder. Uanset om man vælger benzin eller diesel går ydelsen op til 130 hk. Firehjulstræk bliver en mulighed senere, men ikke nødvendigvis i Danmark.
Rifter er stadig kasseformet (der kommer også en varevognsudgave), men har lånt designelementer fra SUV-verdenen: høj indstigning og siddehøjde, store hjul, beskyttelsespaneler ved kofanger, hjulkasser og dørpaneler samt lidt større frihøjde.
Har Peugeots særlige i-Cockpit
Ved førerpladsen skiller Rifter sig tydeligt ud fra Berlingo ved at have mærkets i-Cockpit. Det indebærer et lille rat og et instrumenthus, der sidder over rattet.
Se mere: Peugeot siger farvel til klassiske instrumenter
Ottetommers trykskærm og headup-display kan tilvælges, ligesom Rifter kan fås i Peugeots luksuriøse GT Line-version.
Rifter får premiere på Genève-udstillingen først i marts og når til Danmark til september.
Se mere: Partner klar til nye forhold