Det er en let opgave for kinesiske Lynk & Co at finde på navne til mærkets biler. De hedder 01, 02, 03 og så videre. Men for at bryde forudsigeligheden har Lynk & Co vist først 01, en SUV, og så 03, en sedan.
Nu gælder det 02, som mærket selv kalder en sports crossover SUV. Den kan bedst beskrives som en mellemting mellem en SUV og en hatchback. 02 har klare SUV-træk i sit design, men da Motor står ved siden af bilen til verdenspremieren, er det tydeligt, at den ikke er meget højere end en hatchback som f.eks. VW Golf.
Ungt og urbant
Selv om Lynk & Co er et kinesisk selskab, ejet af Geely og Volvo, var premieren henlagt til Amsterdam.
Se mere: Volvos kineser-venner får europæisk pas
I sin voldsomme iver efter at vise, hvor anderledes, ungt, urbant og smart mærket er, havde det valgt en kold, mørk maskinhal med heftig dunkende tæppebankermusik fra en hætteklædt DJ og unge dansere, der sprang nærgående rundt med LED-lys klistret på tøjet.
I sin voldsomme iver efter at vise, hvor anderledes, ungt, urbant og smart mærket er, havde det valgt en kold, mørk maskinhal med heftig dunkende tæppebankermusik fra en hætteklædt DJ.
Det virkede som om, Lynk & Co, eller dets eventbureau, ikke var klar over, at publikum denne eftermiddag ikke var dets påståede målgruppe af unge storbymennesker, men langt overvejende mandlige, midaldrende journalister.
'Ingen snoede bjergveje'
Den kinesiske bestyrelsesformand, den belgiske direktør og den svenske designer var dog beroligende nede på jorden, om end de ikke kastede særlig meget lys over bilens egenskaber.
- I vil ikke se en reklame fra os, hvor bilen kører ud ad snoede bjergveje. Lynk & Co handler om at være sikker i byen, sagde chefdesigner Andreas Nilsson.
Ikke desto mindre fås bilen med firehjulstræk.
Han ridsede også mærkets fire værdier op: personlig, respektfuld, ny teknologi og mørk. Meget klogere bliver man dog ikke af det.
Unge fra byen der ikke vil eje bil
Klart er det i hvert fald, at Lynk & Co går efter yngre mennesker, der bor i byen, holder af teknologi og af være på nettet uafbrudt, og som dybest set ikke vil eje en bil. Lynks biler skal nemlig helst lejes eller leases, kan bestilles online og valget mellem varianter bliver meget enkelt. Man får dog også lov til at købe bilen.
Bilerne vil altid være på nettet, og der er indbygget delefunktion. Med en app kan bilen lånes ud til andre. ’Have less, get more’ siger Lynk med henvisning til den frembrusende deleøkonomi.
Teknik fra Volvo XC40
02-modellen er baseret på samme platform som de to øvrige Lynk-modeller – og som Volvo XC40: CMA-platformen der er udviklet i samarbejde mellem Volvo og Geely.
I kabinen er det tydeligt: Rat og instrumentbord er næsten identisk med XC40’s. Blot ligger den store skærm ned, mens den står op i Volvo’en.
Se mere: Volvo XC40 - årets designerbil
I forhold til 01 (og Volvo XC40) har 02 fået forkortet akselafstanden, men har til gengæld fået øget sporvidden bagtil. Det giver bilen dens karakteristiske brede bagparti.
Ukendt ankomst
Det er uklart, hvornår 02 kommer til salg i Europa. Først gælder det 01, som det trækker ud med. Nyeste melding fra premieren i Amsterdam: 01 er klar i nogle europæiske lande i begyndelsen af 2020.
Lynk & Co annoncerer flere modeller – uden at sige hvilke typer. Og den næste vil hedde 04, lovede chefdesigner Andreas Nilsson, da han under sin præsentation selv kom til at kløjes i rækkefølgen af 01, 02 og 03.
Se mere: Den alternative kineser er blevet mærkelig