Elbiler i mange størrelser og former skal på få år bringe VW ind i elbilæraen. Efter en elektrisk ’Golf’, ’Tiguan’ og ’Caravelle/Transporter’ viser VW nu fjerde medlem af første bølge i den eldrevne familie.
Det er noget så voldsomt som en ’ministerbil’, der skal afløse den hidtidige topmodel Phaeton. Den reelt færdigudviklede limousine blev straks skrottet, da dieselkrisen brød ud. Verden har aldrig set bilen.
Se mere: Frisk kik på VWs elektriske fremtid
To elmotorer i stedet for 12 cylindre
Men nu genopstår den engang 12-cylindrede bil som elbil. Det sker i konceptform under navnet I.D. Vizzion. VW siger direkte, at bilen går i produktion (dog ikke helt som konceptet her) senest i 2022.
I.D. Vizzion er 5,20 meter lang, og det bliver den færdige bil formentlig også.
300 hk, 665 km rækkevidde
Som Phaeton bliver den store elbil firehjulstrukket i kraft af en elmotor ved såvel for- som bagakslen. Tilsammen yder de to motorer 225 kW (300 hk), og rækkevidden opgives til 665 km.
Det er ikke klart, om tallet er efter den hidtidige NEDC-norm eller den nye WLTP-standard, der typisk skærer 15-30 procent af tallet.
I.D. Vizzion havde verdenspremiere på Genève-udstillingen, hvor den stod side om side med de tre øvrige I.D.-konceptbiler. De går alle i produktion; det gælder også I.D. Buzz, der er en moderne, men alligevel retroudgave af det oprindelige Folkevognsrugbrød.
Se mere: Moderne Rugbrød er elektrisk og selvkørende
Denne model vil også være klar i 2022, og formentlig kommer der både en minibus/MPV og en egentlig varevogn.
Se mere: Volkswagen styrer mod elektrisk fremtid
VW forventer at sælge én mio. elbiler årligt fra 2025. Det svarer til én ud af seks biler ud fra mærkets nuværende salgstal.