Her er VWs elektriske flagskib

VW fortsætter med at vise sin uskyldsrene, elektriske fremtid. Konceptbilen I.D. Vizzion bliver til en eldreven ministerbil om fire år. Til den tid vil VW have mindst fire rene elbiler.

VW I.D. Vizzion
Nyt om biler

Elbiler i mange størrelser og former skal på få år bringe VW ind i elbilæraen. Efter en elektrisk ’Golf’, ’Tiguan’ og ’Caravelle/Transporter’ viser VW nu fjerde medlem af første bølge i den eldrevne familie.

Det er noget så voldsomt som en ’ministerbil’, der skal afløse den hidtidige topmodel Phaeton. Den reelt færdigudviklede limousine blev straks skrottet, da dieselkrisen brød ud. Verden har aldrig set bilen.

Se mere: Frisk kik på VWs elektriske fremtid

To elmotorer i stedet for 12 cylindre

VW I.D. Vizzion set bagfra.
Produktionsudgaven vil beholde konceptets fastback-facon. Det er en karrosseritype, der er blevet meget moderne. Fotos: Torben Arent

Men nu genopstår den engang 12-cylindrede bil som elbil. Det sker i konceptform under navnet I.D. Vizzion. VW siger direkte, at bilen går i produktion (dog ikke helt som konceptet her) senest i 2022.

I.D. Vizzion er 5,20 meter lang, og det bliver den færdige bil formentlig også.

Fronten på I.D. Vizzion
I.D. Vizzion har ingen traditionel grill. Det behøver produktionsudgaven heller ikke få, da en elbil har et meget lille behov for køling. 

300 hk, 665 km rækkevidde

Som Phaeton bliver den store elbil firehjulstrukket i kraft af en elmotor ved såvel for- som bagakslen. Tilsammen yder de to motorer 225 kW (300 hk), og rækkevidden opgives til 665 km.

Det er ikke klart, om tallet er efter den hidtidige NEDC-norm eller den nye WLTP-standard, der typisk skærer 15-30 procent af tallet.

I.D. Vizzion havde verdenspremiere på Genève-udstillingen, hvor den stod side om side med de tre øvrige I.D.-konceptbiler. De går alle i produktion; det gælder også I.D. Buzz, der er en moderne, men alligevel retroudgave af det oprindelige Folkevognsrugbrød.

Se mere: Moderne Rugbrød er elektrisk og selvkørende

Logo
Den store elbil har - som de øvrige el-koncepter - et meget rent logo i lysende hvid. Det kunne mere eller mindre overleve i produktionsmodellerne.

Denne model vil også være klar i 2022, og formentlig kommer der både en minibus/MPV og en egentlig varevogn.

Se mere: Volkswagen styrer mod elektrisk fremtid

VW forventer at sælge én mio. elbiler årligt fra 2025. Det svarer til én ud af seks biler ud fra mærkets nuværende salgstal.

Se VWs elbiler på biler.dk