Hyundais lille Kona bliver en alsidig fyr. Fra begyndelsen er bilen lanceret med to benzinmotorer og med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. Til efteråret følger en ny dieselmotor, og i begyndelsen af 2019 kan kunderne også få en eldreven version, kan man se på årets biludstilling i Genève. Eller faktisk to versioner.
Som en af meget få elbiler kan Kona nemlig fås i to udgaver. En med moderat ydelse og rækkevidde og en med meget stor ydelse og lang rækkevidde.
Den langtrækkende version kan officielt køre 482 km på en rækkevidde. Det er endda efter den nye WLTP-norm. Den nye Nissan Leaf kører 270-285 km efter samme testmetode.
Se mere: Hyundai Kona: crossover med krydderi
Kraftig eller meget kraftig motor
Hvis Kona var blevet testet efter den gamle (men urealistiske) norm, ville rækkevidden formentlig have ligget omkring 600 km.
Denne topversion af Kona har en særdeles kraftig motor på 150 kW (204 hk). Resultatet udebliver da heller ikke, når speederen trykkes ned. 100 km/t. klares på blot 7,6 sekunder.
Resultatet udebliver da heller ikke, når speederen trykkes ned. 100 km/t. klares på blot 7,6 sekunder.
Overhaler Nissan
Hyundai siger, at Kona kan oplades til 80 procent på under en time – formentlig i kraft af 100 kW-lynladning. Det fremgår dog ikke, om den ladetid gælder begge versioner.
Trods det store batteri ser det ud til, at bagagerumspladsen er helt intakt, da Motor inspicerer bilen på Genève-udstillingen.
Se mere: Nissan Leaf blomstrer op
Foruden motoren skiller den eldrevne version sig også ud fra de benzindrevne i design og kabine. Fronten har fået en særlig glat elbil-grill, fælgene er også anderledes og i kabinen er der kommet en helt anderledes midterkonsol.
Se mere: Her er VWs elektriske flagskib
Med Kona Electric overhaler Hyundai elbil-pioneren Nissan, når det gælder om at blande strøm og crossover. Nissan er dog også på vej med en af slagsen, men den kan tidligst købes i andet halvår af 2019.
Se elbiler på det danske marked