Nissan Leaf blomstrer op

Forpremiere

Anden generation Nissan Leaf har fået et fint, voksent design, kører godt og væsentligt længere på en opladning. Tilmed er prisen reelt uændret. Desværre er der en del smuttere.

Nissan Leaf med vindmøller
Fotograf:
Foto
Nissan

TENERIFE Opmuntrende er det at sætte sig ind i den nye Nissan Leaf. 247 km rækkevidde lover instrumentet i elbilen. Det viser sig at passe ganske godt efter Motors tur op til 2.200 meters højde med 10-20 plusgrader - og tilbage til havets overflade. Med dagens standard er det en fin rækkevidde – opnået uden fokus på økonomikørsel.

Det er også befriende at gå hen til bilen. Forgængerens japanske tegneserielook med de stikkende forlygter (’polariserende’ kalder Nissan det selv) er væk. I stedet er Leaf II blevet moden og afdæmpet at se på. Men stadig moderne og med kant.

Læs også Motors test af Tesla Model X

Motor mener

Nissan Leaf er en vellykket elbil med anstændig rækkevidde, alt i sikkerhedsudstyr og avanceret teknik. Nogle detaljer halter. Leaf er nu et af de bedste bud på en familie-elbil. Men den risikerer at blive overhalet i løbet af 2019.

Som den første elbil nogensinde er Leaf klar i anden generation - den første blev i sin tid bedømt så god, at den blev årets bil i Europa. Der er sket rigtig mange fine ting, som gør Leaf II til et godt bud i den opblomstring af elbil-æraen, som kunne se ud til at stå for døren.

Kabinen er blevet moderne og køreegenskaberne stærkt forbedret. Markant er, at motoren er vokset fra 80 kW (110 hk) til 110 kW (150 hk). Det skærer 0-100-tiden dramatisk ned fra 11,5 sekunder til imponerende 7,9 sekunder.

Leaf har altid været kvik fra start (som andre elbiler), men den store fidus med den stærkere motor er, at landevejsoverhalinger og motorvejsmanøvrer går legende let og mindst på niveau med den øvrige trafik. Topfarten er uændret 144 km/t.

 

Nissan Leaf kabine
Kabinen er overvejende ny og med bedre materialer end før. Det billige alu-look er forsvundet.

Lydløs, men med bip

Styretøjet er gjort mere direkte, så det føles nærmest sportsligt at køre bilen. Den faste undervogn (nogle vil nok synes for fast) bidrager til det.

Støjniveauet er virkelig lavt. Manglende motorlyd vil normalt afsløre vind- og dækstøj, men ingen af delene er der i nævneværdigt omfang. Derimod brydes stilheden for ofte af diverse biplyde, som kan være svære at tolke.

Topmodellen til 304.000 kr. kan være bedste køb med dagens minimale afgifter på elbiler.

Læs også Motors test af Kia Niro Plug-In

Den nye ’E-pedal’ bidrager også til en mere dynamisk kørestil. Dybest set er E-pedal, som Nissan er meget stolt af, blot en kraftig motorbremse, som aktiveres, når man slipper speederen. Det har enkelte andre elbiler også.

Nissan Leafs nye knap
E-pedal-knappen i midterkonsollen er nem at aktivere, når man ønsker kraftig motorbremsning.

Her er der dog to ekstra funktioner: E-pedal motorbremser ikke kun, men kan også aktivere de normale hydrauliske bremser, så motorbremsen også virker, når batteriet er fuldt.

Fidusen er, at bilen stort set kan køres med blot én pedal, speederen. Det fungerer fint. For føreren kan det være en ekstra gevinst, at kørslen bliver mere sportslig.

Muligvis er det knap så passager-venligt, da hurtige speederløft straks udløser en opbremsning – i hvert fald indtil føreren har øvet sig lidt. Eller undlader at slå funktionen til.

Næsten selvkørende

Sikkerhedsniveauet er højt. Alle versioner har avanceret nødbremse, vognbaneassistent, blindvinkelalarm, skiltegenkendelse og advarsel for tværgående trafik.

Adaptiv fartpilot er standard fra udstyrsniveau tre (ud af fire), mens topmodellen tilmed har Propilot. Den funktion gør Leaf selvkørende på SAE-niveau to – øjnene på vejen, hænderne på rattet. Det indebærer, at bilen selv holder afstand og, for det meste, holder sig i vognbanen. Første indtryk: Det fungerer godt.

Alle versioner har nøglefri adgang og start, klimaanlæg og varme i sæder og rat. Bortset fra grundmodellen har Leaf energibesparende varmepumpe til opvarmning. Topmodellen har elektrisk parkeringsbremse; de øvrige har en lidt spøjs fodpedal.

Nissan Leaf med vindmøller
Nissan Leaf har fået et moderne og ikke nær så outreret design som før. Den er nu som før en femdørs, fempersoners bil. Anhængertræk er forbudt, men taglast er nu ok.

Rygvenlig opladning

Bilens praktiske egenskaber er klart forbedret. Bagagerummet er gjort lidt større (435 l) og først og fremmest mere reelt, og det er blevet nemmere hurtigt at proppe de to ladekabler ind i hvert sit net.

Det er også blevet ligetil at sætte ladestikket i. Lugen sidder stadig midt på fronten, men den er flyttet opad, og klappen åbner til lodret. Den slags kan man – og ens ryg – blive glad for i dagligdagen med en strømhungrende elbil.

Bagsædet er nok blevet dårligere. I hvert fald sidder voksne lavt med fødderne alt for højt oppe. På førersædet kunne nogle nok ønske at få sædet længere ned.

Nissan Leaf speedometer
Instrumenthuset er nu delvist analogt (speedometret). Før havde Leaf kun digitale instrumenter.

Realistisk rækkevidde

Rækkevidden har fået et solidt boost. Og det er vigtigt. Ved at forstørre batteriet fra 30 til 40 kilowatttimer og udføre andre forbedringer er den officielle rækkevidde øget fra 249 til 378 km.

Det er beregnet efter den hidtidige norm (kaldet NEDC), men da Leaf er typegodkendt efter 1. september 2017, er den testet efter den nye og mere realistiske norm, WLTP. Her synker den officielle rækkevidde til 270-285 km, og det er kun dette tal, Nissan har lov til at markedsføre.

Indtil konkurrenterne med eksisterende modeller tvinges til det samme om et år, kan den nye Leaf lidt uretfærdigt fremstå med en lunken rækkevidde.

Nissan Leaf bagagerum
Bagagerummet er blevet mere reelt i formen. Boksen, der stadig stjæler plads, er til det store musikanlæg.

Problematisk rækkevidde

Men selv med de på papiret flotte 378 km løser den nye Leaf dybest set ikke rækkeviddeproblemet for en elbil. Motors erfaring er, at man i vinterføre og med vinterdæk nemt kan komme helt ned på 50-60 procent af det officielle tal. Det vil sige omkring 200 km, hvis man har nerver til at køre batteriet tomt.

Nissan selv siger, man under danske forhold kan forvente 190-265 km afhængig af vejr og kørestil. Det lyder rigtigt.

Skal du vælge en elbil? Læs FDMs guide

Dermed skal der reelt én eller snarere to nye generationer til, før Leaf (og andre elbiler) kan bruges ubekymret og uplanlagt af de fleste, der er vant til benzin- og dieselbiler.

Når det gælder hjemmeladning, sker der en fin forbedring nu. Leafs indbyggede lader er fordoblet fra 3 til 6,6 kW, og Nissans ’wallbox’ kan tilsvarende opgraderes fra 11 til 22 ampere (indtil videre kun hos Clever, senere også Eon). Dermed kan en fuld opladningstid skæres ned til omkring seks timer. Ellers hedder det 10-12 timer.

I Danmark koster det et tillæg på 5.000 kr. at få den kraftige lader. Den normale lader følger med i bilens pris, lige som de ret dyre kabler og to års strømforbrug.

Ny Leaf på vej

Næste generation er allerede i sigte. Formentlig i foråret 2019 vil Nissan lancere en ’Nismo’-version med større batteri og endnu større motor.

Nissan bekræfter ikke meget, men Motor fornemmer på eksperterne, at batteriet i den udgave kan få op mod 60 kWh. Det kunne give i omegnen af 550 km rækkevidde efter den gamle norm.

Dermed er det opladningstiden, der kan blive problemet. Og det begynder at blive mærkbart allerede for den nye Leaf med 40 kWh batteri. Bilens lynladning er nemlig ikke forbedret. Det hedder stadig maks. 50 kW jævnstrømsladning (Chademo).

Nissans eksperter bekræfter dog, at de arbejder på en højere standard, og at det muligvis kan komme senere i den nye models levetid. Men det kan næppe eftermonteres i de biler, der sælges de første år. Der er heller ikke et netværk, der endnu tilbyder hurtigere ladning.

Stadig en del mangler

På mange mindre punkter har Nissan sovet i timen. Rattet kan ikke justeres i længden (en sjældenhed nu om dage), der er blot ét USB/5V-stik og ét 12 volt-stik i kabinen, ingen friskluftdyser til bagsædet, og trådløs ladning af telefonen findes heller ikke. Og så i en elbil!

Man kikker også forgæves efter naturlige ting som wifi og automatisk nødopkald.

Træls er også, at den halvdårlige syvtommer-skærm fra den gamle Leaf er genbrugt. At se ankomsttid på skærmen er nærmest umuligt. Skærmen er også ganske lille, særligt i højden, hvilket især er skidt for navigationen.

Nogle af manglerne kan henføres til, at den nye Leaf står på platformen fra den gamle model, og at europæiske kunder åbenbart ikke har vægtet højt nok under udviklingen af denne verdensbil.

Det er heller ikke lykkedes Nissan at udstyre Leaf med trækkrog – heller ikke til så ydmygt et formål som en cykelholder. Derimod må bilen nu køre med taglast, dog maks. 30 kg.

Vælg topmodellen

Leaf koster reelt det samme som før med en frapris på 284.000 kr. Hjemmelader, kabler og to års gratis strøm er med i prisen, og det virker som en fornuftig pris.

Grundmodellen Visia mangler for mange ting, bl.a. skærm og navigation. Udstyrsniveau to eller tre kan være et godt køb. Her får man bl.a. adaptiv fartpilot og varmepumpe. Sidstnævnte giver bedre opvarmning af kabinen med meget mindre energiforbrug.

Motor fristes dog til at sige, at topmodellen til 304.000 kr. kan være bedste køb med dagens minimale afgifter på elbiler. Her er der bl.a. Propilot, Bose-lydanlæg og LED-forlygter. Versionen er ene om at kunne få læderindtræk (6.600 kr.).

Se elbiler på markedet

Af
Torben Arent
Nissan Leaf set bagfra

Nissan Leaf

206 Wh/km
El
303.880 kr.
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Bagagerum
    435 liter
  • Officiel rækkevidde
    378.00 km

Sikkerhed

2012
Luk