Porsche sætter turbo på elektrisk mission

En elektrisk crossover er på vej fra Porsche, Cross Turismo. Dermed vil sportsvognsmærket formentlig have to rent elektriske modeller om tre år.

Porsche Mission E Cross Turismo
Nyt om biler

Porsche, det traditionstro sportsvognsmærke, er endnu engang på vej til at bryde alle tabuer og konventioner i sin egen verden. På årets Genève-udstillingen overrasker mærket ved at vise Mission E Cross Turismo.

Som første del af navnet antyder, er der tale om en konceptbil, men der lader ikke til at være tvivl om, at udstillingsbilen kommer i produktion. Ifølge oplysninger på udstillingen kan det ske så tidligt som 2021.

- Jeg finder dette unikke koncept og design umiddelbart overbevisende. Efter min mening er der gode udsigter til serieproduktion meget snart, sagde Porsche-direktør Oliver Blume på udstillingen.

På bilchef-sprog betyder det, at beslutningen reelt er taget.

Krydsning af shooting brake og SUV

Mission E Cross Turismo er en særegen blanding af shooting brake (stationcar) og SUV.

De to elmotorer med tilsammen 434 kW (591 hk) skulle kunne sende den firehjulstrukne elbil fra 0 til 100 km/t. på 3,5 sekunder.

Præstationerne bliver fuldblods-Porsche. De to elmotorer med tilsammen 434 kW (591 hk) skulle kunne sende den firehjulstrukne elbil fra 0 til 100 km/t. på 3,5 sekunder og til 200 km/t. på under 12 sekunder.

Sådanne heftige accelerationer kan bilen klare adskillige gange i træk.

500 km rækkevidde

Porsche Mission E Cross Turismo.
Porsche Mission E Cross Turismo er en konceptbil, men den produktionsmodel, der kan ventes i 2021, vil se stort set lige sådan ud.

Den elektriske sportsvogn er baseret på Porsches J1-platform, der også er grundlaget for Mission E, den firedørs fastback, som går I produktion i 2019.

Se mere: Nu også det: Porsche bliver helt elektrisk

Den nye elbil har en officiel rækkevidde efter den gamle NEDC-norm på 500 km. Efter den nye WLTP-norm bliver tallet formentlig noget lavere.

Med sit 800 volt elsystem kan bilen oplades til 80 procent på 15 minutter – hvis man altså kan finde en ladestation, der arbejder med 350 kW.

Se mere: Volkswagen styrer mod elektrisk fremtid