Citroën varmer op til det store luftkryds

Den europæiske udgave af C5 Aircross fremvises nu, men danske kunder må vente til nytår, før den store crossover er klar. Til den tid lokker bilen med høj komfort og finurlige Citroën-løsninger.

En stribe af C5 Aircross.
Nyt om biler

Den boomende klasse af mellemstore crossovers får en spændende udfordrer. Som reelt allersidste mærke præsenterer Citroën sin C5 Aircross.

Det er en crossover/SUV i mellemklassen, hvor modeller som Nissan Qashqai, Peugeot 3008 og VW Tiguan/T-Roc nyder stormende succes.

Men selv om Citroën – uvist hvorfor – netop har lanceret bilen i Paris, går der omkring et halvt år, inden produktionen i Frankrig begynder og lidt længere endnu, før de første kunder kan få bilen.

Læs mere: Se SUV'er på det dansk marked på FDM biler.dk

Vist i Kina for et år siden

C5 Aircross bagfra.
C5 Aircross har fået en afdæmpet udgave af Citroëns Airbumps. Det er de beskyttende plastpaneler langs siden.

Nogen hemmelighed har bilen dog ikke været i lang tid, for det er mere end et år siden, at den kinesiske udgave blev præsenteret i Shanghai. Produktionen i Kina er for længst begyndt.

Se mere: Citroën blander komfort og kraft

C5 Aircross ved Paris-premieren.
Citroën C5 Aircross ved premieren i Paris. Bilen er en mellemstor crossover på 4,50 meters længde. Fronten lægger sig tæt op ad mærkets nyere stil med lygter i to etager. Fotos: Citroën 

Når nu Citroën kommer sidst, skal der noget særligt til for at få opmærksomhed. Og C5 Aircross skiller sig bestemt også ud med sit stærke fokus på ’ægte’ Citroën-værdier som markant design og høj komfort.

'Den mest komfortable'

Den 4,50 meter lange bil er klassens mest komfortable og fleksible, siger Citroën. Der er i hvert fald gjort rigtig meget ud af komforten med de samme tricks, som Citroën benytter i den nye C4 Cactus: en særlig type affjedring, ekstra komfortable sæder og udstrakt brug af støjisolering.

Det fleksible indebærer blandt andet, at bagsædet kan fås med tre separate stole, der hver især kan justeres i længderetningen og i ryghældningen samt foldes ned – omtrent som det kendes fra mange MPV-modeller.

De motorer, som europæiske kunder kan vælge mellem, kendes nu. Der kommer to benzinmotorer og to dieselmotorer, i begge tilfælde med valg mellem 130 og 180 hk.

Nyt automatgear, opladningshybrid

Motor mener

Bedre sent end aldrig! Citroën kommer sent til SUV-festen, men den bil, som Motor inspicerede i Kina for mere end et år siden, lover godt. I design og funktion er det en ægte, moderne Citroën – inklusive den komfortable affjedring, der gør det godt i C4 Cactus.

Flere af dem fås med et nyt ottetrins automatgear, som Peugeot og Opel netop er ved at introducere. Automatgearet fra japanske Aisin erstatter det nuværende sekstrins automatgear i koncernen. De to ekstra gear giver en forbedret, officiel brændstoføkonomi på omkring otte procent.

C5 Aircross skiller sig bestemt også ud med sit stærke fokus på ’ægte’ Citroën-værdier som markant design og høj komfort.

C5 Aircross bliver desuden første Citroën som opladningshybrid. Denne variant kommer et år senere, sidst i 2019, og får en officiel, elektrisk rækkevidde på ca. 60 km. Elmotoren kombineres med en benzinmotor, som det også bliver tilfældet med Peugeot 3008, DS 7 Crossback og Opel Grandland X.

Førerpladsen i C5 Aircross.
C5 Aircross får nogle særlig komfortable sæder, som det nu også sker i C4 Cactus. Automatgearet bliver et nyt, ottetrins.

Se mere: Opel Grandland X - tysker med fransk accent

Bagagerummet i C5 Aircross.
Bagagerummet er stort - minimum 580 liter.

Citroën C5 Aircross er bygget på samme EMP2-platform som disse søskende (og som C4 Picasso og 308). Det indebærer bl.a., at kun forhjulstræk er en mulighed - bortset fra den kommende opladningshybrid.

Se mere: Citroën dropper C5