Den helt vilde luksus møder naturen

Nu skete det så: Det mest klassiske og mest konservative af alle bilmærker stiger på SUV-toget. Rolls-Royce lancerer kæmpe offroader, Cullinan.

Rolls-Royce Cullinan
Nyt om biler

Bilmærket, der er skabt til den ypperste luksus foran verdens dyreste adresser, er nu klar til at sende dets kunder ud på beskidte og bumpende oplevelser.

Rolls-Royce Motor Cars har taget det hidtil utænkelige skridt og lanceret en offroader.

Det måtte ske, efter at konkurrenten Bentely har gjort noget tilsvarende, Lamborghini arbejder på noget lignende, og selv Ferrari overvejer det angiveligt.

Se mere: Bentley for fuld fart ud i terrænet

Cullinan set forfra.
Rolls-Royce Cullinan er den første terrængående bil fra det britiske mærke. Fotos: Rolls-Royce Motor Cars.

Opkaldt efter kæmpediamant

Rolls-Royce’ entré i offroader-verdenen hedder Cullinan – et navn der stammer fra verdens største uslebne diamant, som indgår i de britiske kronjuveler.

Hos de konservative briter siger den tyske chef, Torsten Müller-Ötvös, om kunderne til den nye SUV:

- De accepterer ikke begrænsninger eller kompromisser i deres liv.

- De accepterer ikke begrænsninger eller kompromisser i deres liv. De er de nye pionerer, og for dem drejer det sig om deres lyst og dristighed til eventyr, og hvordan de skaber deres oplevelser.

Cullinan bagfra.
Selv om Cullinan er en SUV, har den mere sedan- end hatchback-karrosseri i den forstand, at bagagerummet er adskilt fra kabinen.

Sedan som offroader

Når det nu er en Rolls, kan opgaven ikke være løst som hos andre. Blandt andet er Cullinan en ’tre-boks’ bil, det vil sige en slags sedan. Bagagerummet er nemlig adskilt fra kabinen, som det er kutyme i luksusbiler.

SUVer har normalt et hatchback-karrosseri, hvor der – bortset fra en hattehylde – er direkte forbindelse mellem kabine og bagagerum. Og det går sandelig ikke i en Rolls-Royce, som traditionelt har en chauffør bag rattet og ejeren på bagsædet. Daimlers ultra-luksusmærke Mercedes-Maybach har for nylig vist sit forslag til en SUV, og også her er der tale om en slags sedan.

Se mere: Den helt vilde luksus i sær indpakning

Bagsædet i Cullinan.
I en Rolls forventes det, at ejeren sidder på bagsædet. Så der er gjort ekstra meget ud af forholdene her.

Motor mener

Det må have krævet nogle overvindelser hos Rolls-Royce for at forlade det trygge sedan-univers og bygge en terrænbil. Ankomsten af en Rolls-Royce-offroader er det ultimative bevis på SUVers og crossovers sejrsgang.

Cullinan fås med alt, man kan komme i tanke om af bekvemmeligheder og teknisk raffinement. Det gælder blandt andet firehjulsstyring for at gøre den 5,35 meter lange bil nogenlunde manøvredygtig på snæver plads. Og avanceret luftaffjedring for at bevare den klassiske Rolls-Royce oplevelse på dårlige veje eller ude i jagtterrænnet.

Omkring seks mio. kr.

Herlighederne drives frem af en opdateret version af Rolls-Royce’ klassiske 6,75 liters V12. 563 hk og 850 newtonmeter er der til de 2.660 kg bil.

Rolls-Royce har ikke sagt, hvad herlighederne skal koste. Bortset fra det gamle Rolls-citat om, at spørger man til prisen, har man nok ikke råd, begynder prisen nok ved ca. seks mio. kr. på danske nummerplader.

Det er lidt mindre end limousinen Phantom, der skal bevare positionen som Rolls’ flagskib.

Se mere: Rolls-Royce gør chaufføren elektronisk