Opel dropper sikkerheds-tjeneste

On Star-tjenesten, der findes i nye Opel-modeller, fik et kort liv. Fremtidens Opel’er overgår til fransk tjeneste, og eksisterende biler kobles fra On Star. Dermed bliver også sikkerhedsfunktion uanvendelig. FDM forventer, at Opel kompenserer kunder, der mister funktionen.

On Star-knapperne i Opel.
Nyt om biler

Det franske opkøb af Opel får et nyt offer: sikkerheds- og butlertjenesten On Star. Fra næste år vil nye modeller i stedet blive leveret med Opel Connect, der er baseret på Peugeot-Citroëns teknologi.

De to systemer minder om hinanden og indeholder automatisk nødkald, men for Opel-ejere, der har købt deres bil med On Star, er det dårligt nyt. On Star lukker og slukker nemlig ved udgangen af 2020.

Sikkerhed holder op med at virke

Både servicefunktion, automatisk nødopkald og internet i bilen forsvinder dermed.

Symboler for On Star-mulighederne
On Star indeholder både sikkerhed, komfortfunktioner og wifi i bilen.

- Biler med On Star kan desværre ikke tilpasses til Opel Connect, bekræfter informationschef i Opel Danmark, Erik Morsing.

- Vi er ærgerlige over, at det forsvinder, men det er konsekvensen af, at GM har trukket sig ud, tilføjer han.

Se mere: Butler og førstehjælp ombord i Opel

For FDM at se er det en betydelig forringelse af det produkt, kunder har købt eller bestilt.

- Vi havde ikke forventet, at Opel helt frem til nu ville markedsføre en funktion, der med så relativt kort varsel bliver uanvendeligt, siger afdelingschef for juridisk rådgivning i FDM, Lennart Fogh.

Han tilføjer:

- Vi er spændt på meldingen fra Opel til de kunder, der har købt en bil i tillid til markedsføringen. Vi forventer, at Opel kommer med en løsning.

Lennart Fogh peger på det ganske alvorlige, at On Star indeholder en sikkerhedsfunktion, automatisk nødopkald, som EU anser som så vigtigt, at det nu bliver lovpligtigt på helt nye biler. I Opel-biler vil den røde SOS-knap være helt virkningsløs fra udgangen af 2020.

Er du i tvivl om din bilhandel, så kontakt FDM rådgivning

- Vi er spændt på melding fra Opel til de kunder, der har købt en bil i tillid til markedsføringen. Vi forventer, at Opel kommer med en løsning.

Annullering er sag mellem kunde og forhandler

Opel Danmarks informationschef siger til FDM, at kunder, der måtte ønske at annullere deres slutseddel på en kommende bil, som udgangspunkt skal tage det med deres forhandler.

Når det gælder en eventuel kompensation til eksisterende kunder, bliver han svar skyldig. Informationschefen henviser til, at det ikke er afklaret med producenten.

Det afføder denne kommentar fra FDMs afdelingsleder:

- Vi synes, Opel skal kraftigt genoverveje, hvordan mærket centralt vil håndtere kunder, der har købt en bil med denne sikkerhedsfunktion.

Udstyret i form af nogle knapper i loftet og indbygget telefon/GPS-modul, har været standard i langt de fleste Opel-modeller de seneste ca. halvandet år. Ifølge Opel har omkring 10-15 procent af kunderne betalt for at få forlænget On Star-tjenesten, som er gratis det første år, men derefter koster et løbende abonnement.

On Star-knap forsvinder til sommer

Opel forventer, at nye modeller, der leveres efter sommerferien, vil være uden On Star-knapperne.

Det nye Opel Connect omfatter bildiagnose, hjælp ved stjålen bil, fjernåbning af bilen og flådeadministration. Den mere butler-agtige funktion med at finde restauranter, hoteller og færger findes ikke i Opel Connect – i modsætning til On Star.

Første Opel med Opel Connect bliver Combo, der lanceres omkring årsskiftet 2018/2019. Corsa følger efter i 2019.

Fra 2024 vil Opel Connect være introduceret i hele Opels modelprogram på både person- og varebiler.

On Stars callcenter.
On Star-centeret, der drives af General Motors, ligger i Luton, England. Der er ansat dansktalende personer til at betjene danske bilejere. 

En arv fra General Motors

On Star er udviklet af General Motors og fulgte ikke med, da PSA købte Opel i 2017. Derfor har PSA en klar interesse i at komme ud af GM's system, som det fransk-tyske-firma formentlig må betale licens for.

On Stars europæiske callcenter i England lukker helt ved udgangen af 2020.

Se mere: Opel fremtid: elektrisk, stadig tysk, mere global