Hjælpen er kun et fingertryk væk i Opels nye biler. Det gælder både hjælp til at finde en destination, hjælp til at tjekke bilen og hurtig og præcis tilkaldelse af assistance, hvis man kører galt.
On Star hedder systemet, som blev indført i USA for 20 år siden, og fra nu findes i alle Opel-modeller i Danmark.
Standard på de fleste modeller
Sikkerheds- og komfortsystemet er standard i alle modeller med undtagelse af den billigste variant i hver modelserie. Opel Danmark anslår, at 70-75 procent af de solgte biler dermed vil have udstyret.On Star er et af de mest omfattende og avancerede systemer på markedet. Kun BMW, Mercedes-Benz og Volvo har noget, der minder om det.
SE OGSÅ: Nu ringer bilen selv efter hjælp
Automatisk nødkald
Det centrale i systemet er nødkalds-funktionen. Kører man galt, er et tryk på den røde knap i loftet nok til at ringe efter hjælp. Personen i den anden ende kan se præcis, hvor bilen er og hurtigt tilkalde politi, ambulance og bjærgning.
Er alle ombord uden bevidsthed, sørger den private alarmcentral også for at tilkalde hjælp.
Snak med en dansker i England
Men On Star kan man andre ting. Et tryk på den blå knap i loftet skaber telefonforbindelse til General Motors On Star-central i England, hvorfra danskere bliver betjent på dansk.
Man kan bede centralen tjekke, om bilen er ok, og man spørge, hvor man finder en restaurant, et hotel eller anden lokalitet. Adressen bliver så downloadet direkte til bilens navigationsanlæg.
Kan stoppe tyven og finde bilen
On Star kan også spore bilen, hvis den er stjålet og slukke motoren, så tyven ikke kan fortsætte.
Ved hjælp af en app kan bilisten selv følge med i bilens ve og vel, låse døre mm.
Da systemet indeholder et sim-kort, kan der også skabes wi-fi i bilen, men denne tjeneste er endnu ikke tilgængelig i Danmark.
750 kr. årligt
Der kræves abonnement, for at systemet virker. Første år er med i bilens pris, men derefter koster det 75 kr. om måneden eller 750 kr. årligt.
Hvis man ikke betaler, virker On Star slet ikke, heller ikke nødkaldsfunktionen.
SE OGSÅ: Automatisk nødkald melder klar i Danmark
Opel er ikke i stand til at oplyse, hvad der sker med nødkaldsfunktionen, når det standardiserede europæiske e-call kommer i drift fra april 2018 – om det så bliver omdirigeret til de offentlige alarmcentraler eller stadig bliver håndteret af Opel. Eller om man kan få omdirigeret sine nødopkald fra biler købt indtil da til den offentlige central og dermed have gavn af sikkerhedsfunktionen uden at betale abonnement.
Datatrafikken til wi-fi kommer til at koste et yderligere abonnement.
SE OGSÅ: Sådan virker e-call (film)