BMWs luksuscoupé er tilbage

Næsten 20 år efter at den seneste 8-serie udgik, er BMW tilbage med en stor, hurtig og dyr coupé. Op til 530 hk kan ejerne fornøje sig med.

BMW 850i Coupé set bagfra.
Nyt om biler

BMW stræber opad. Selv om mærket befinder sig i den absolutte premium-afdeling er der muligheder og ikke mindst større fortjeneste i den højeste ende af biluniverset.

Derfor kommer der bl.a. en ekstra stor SUV, X7, og – meget snart - en 8-serie i form af en coupé og muligvis cabriolet.

Dermed genopstår det historiske 8-tal efter lang tids fravær bortset fra de specielle hybridmodeller i8 Coupé og i8 Roadster.

Se BMW-modeller på FDM biler.dk

12 cylindre -  der var en gang

Bagpartiet på M850i.
Der er smurt godt på med visuelle effekter på 8 Coupé. Firehjulstræk og firehjulsstyring er standard. Fotos: BMW

Den 8- og 12-cylindrede 8-serie Coupé var i produktion fra 1989 til 1999 (model E31), mens BMW havde roadsteren Z8 i programmet i den korte periode fra 2000 til 2003. En ny roadster kommer næste år, men den 'nøjes' med at være en Z4.

Se mere: BMW 8-serie stikker næsen frem

Den nye 8-serie Coupé vises nu og er klar til kunder til november.

V8-benzin og - sandelig - en diesel

Det kommer der selvsagt en temmelig hurtig bil ud af. V8eren klarer spurten fra 0 til 100 km/t. på bare 3,7 sekunder.

Det bliver i form af den ottecylindrede M850i xDrive Coupé (530 hk) og den sekscylindrede diesel 840d xDrive Coupé (320 hk). Begge har ottetrins automatgear.

Det kommer der selvsagt en temmelig hurtig bil ud af. V8eren klarer spurten fra 0 til 100 km/t. på bare 3,7 sekunder. Diesel-udgaven, et særsyn i denne biltype, klarer det på 4,9 sekunder.

Næste BMW X5: en teknikbombe

Baghjulene styrer også

Til fordel for køreegenskaberne taler ifølge BMW et lavt tyngdepunkt og en optimal vægtfordeling. Vægten på den 4,84 m lange bil er holdt i ave med letvægtskonstruktionen. Bilen er bygget i aluminium, magnesium og kulfiberforstærket plast.

BMW M850i forfra.
Der er kommet mere kant på BMWs kendte grill. Bilens design nyder også godt af den store akselafstand på 2,82 meter.

Motor mener

Sådan en M8 Coupé er en fornøjelse at skue, og det giver god mening for BMW at bygge den.

Men det er ikke rigtig af hensyn til os europæere, selv om BMW har gjort sig den umage at udvikle en dieselmotor. Køberne skal især findes i Kina, Mellemøsten og Californien. 

Bilen har som standard adaptiv M-affjedring og integreret aktiv styring. Det sidste dækker bl.a. over firehjulsstyring, som givetvis er med til at forbedre kurveegenskaber for bilen med den store akselafstand på 2,82 meter.

Se mere: Ekstrem sportsvogn skal holde liv i Tesla

Den nye luksuscoupé, med en indtil videre ukendt pris, er udviklet parallelt med racerudgaven M8 GTE, som fik sin debut ved årets udgave af Le Mans 24 timer-løbet.

 

Førerpladsen i BMW 8-serie.
Velkommen i den ottende himmel. Der er ikke sparet på noget i 8-serien, men prisen ryger nok også et pænt stykke over to mio. kr.