Købelysten er stadig i hopla. Dansker købte og leasede nye biler i højt tempo i maj. 22.541 nye personbiler fik nummerplader på i forårsmåneden - et lille plus i forhold til sidste år, der endda var en af de helt store bilmåneder i danmarkshistorien.
Dermed er lidt af ’efterslæbet’ for årets første fire måneder indhentet. 98.216 nye biler blev indregistreret januar-maj – blot 1.600 færre ende i 2017.
Se priser på SUV'er på FDM biler.dk
27 procent crossover
Bevægelsen hen mod større biler og SUVer/crossovers fortsætter. For første gang blev klassen af SUV- og crossovermodeller den allerstørste.
Disse halvhøje biler er sprunget fra at udgøre 12 procent af salget for to år siden til i maj i år at udgøre 27 procent – altså mere end en fordobling. Salget er dog fordelt på mange modeller – og i virkeligheden på flere størrelser – idet der kun er to crossovers på top 20: Nissan Qashqai og Renault Captur.
Se mere: Danskerne sætter kryds ved crossovers
Disse halvhøje biler er sprunget fra at udgøre 12 procent af salget for to år siden til i maj i år at udgøre 27 procent – altså mere end en fordobling.
Dermed er minibilernes mangeårige sejrsrække brudt. I hvert for én måned. Det såkaldte B-segment endte i maj på omkring 24 procent.
Top 10 crossover maj |
|
Nissan Qashqai | 870 |
Renault Captur | 380 |
Peugeot 3008 | 281 |
Peugeot 2008 | 271 |
VW T-Roc | 253 |
VW Tiguan | 238 |
Toyota C-HR | 234 |
Citroën C3 Aircross | 220 |
Renault Kadjar | 220 |
Peugeot 5008 | 176 |
Mikrobiler halveret
Mikrobilerne, der for blot fem år siden var dominerende, bliver ved at falde i købernes gunst. Deres andel er dykket fra 21 procent for to år siden til nu kun at udgøre 10 procent.
Dermed er de blevet overhalet af den store mellemklasse (firmabilerne), som er rykket lidt, men markant op fra ni procent sidste år til nu 11 procent for årets første fem måneder.
Desuden er der et mindre fald i den lille mellemklasse (fra 18-20 procent de seneste år) til nu 17 procent.
Se mere: Den helt vilde luksus møder naturen
Peugeot 208 mest populær
På majs (og 2018s) førsteplads finder vi stadig Peugeot 208 og dens tro følgesvend Nissan Qashqai lige efter.
VW har fire modeller på top 20, én mindre end tidligere. Det er T-Rock, der faldet bagud, da VW ikke kan få biler nok hjem.
Se mere: Dieselbiler holder skansen
Personbiler top 20 maj | ||
1 | Peugeot 208 | 958 |
2 | Nissan Qashqai | 870 |
3 | VW Golf | 641 |
4 | Renault Clio | 622 |
5 | VW Passat | 542 |
6 | VW Up | 438 |
6 | Toyota Yaris | 438 |
6 | VW Polo | 438 |
9 | Skoda Fabia | 437 |
10 | Skoda Octavia | 425 |
11 | VW Touran | 422 |
12 | Renault Captur | 380 |
13 | Ford Fiesta | 368 |
14 | Mercedes-Benz A-klasse | 362 |
15 | Citroën C3 | 361 |
16 | Toyota Aygo | 339 |
17 | Peugeot 308 | 332 |
18 | Suzuki Baleno | 301 |
19 | Mercedes-Benz C-klasse | 291 |
20 | Audi A4 | 289 |
Kilde: De Danske Bilimportører |