Kraftig tendens: SUVer er den største bilgruppe

Danskerne fik ny bil flere end 22.000 gange i maj. Det er lidt flere end sidste år. Og markant: SUVer er nu den største gruppe af alle, mens de en gang så populære mikrobiler er havnet helt nede på fjerdepladsen.

Crossovers dominerer nu det danske bilsalg.
Nyt om biler

Købelysten er stadig i hopla. Dansker købte og leasede nye biler i højt tempo i maj. 22.541 nye personbiler fik nummerplader på i forårsmåneden - et lille plus i forhold til sidste år, der endda var en af de helt store bilmåneder i danmarkshistorien.

Dermed er lidt af ’efterslæbet’ for årets første fire måneder indhentet. 98.216 nye biler blev indregistreret januar-maj – blot 1.600 færre ende i 2017.

Se priser på SUV'er på FDM biler.dk

27 procent crossover

Bevægelsen hen mod større biler og SUVer/crossovers fortsætter. For første gang blev klassen af SUV- og crossovermodeller den allerstørste.

Disse halvhøje biler er sprunget fra at udgøre 12 procent af salget for to år siden til i maj i år at udgøre 27 procent – altså mere end en fordobling. Salget er dog fordelt på mange modeller – og i virkeligheden på flere størrelser – idet der kun er to crossovers på top 20: Nissan Qashqai og Renault Captur.

Se mere: Danskerne sætter kryds ved crossovers

Disse halvhøje biler er sprunget fra at udgøre 12 procent af salget for to år siden til i maj i år at udgøre 27 procent – altså mere end en fordobling.

Dermed er minibilernes mangeårige sejrsrække brudt. I hvert for én måned. Det såkaldte B-segment endte i maj på omkring 24 procent.

Top 10  crossover maj

 
Nissan Qashqai 870
Renault Captur 380
Peugeot 3008 281
Peugeot 2008 271
VW T-Roc 253
VW Tiguan 238
Toyota C-HR 234
Citroën C3 Aircross 220
Renault Kadjar 220
Peugeot 5008 176

Mikrobiler halveret

Mikrobilerne, der for blot fem år siden var dominerende, bliver ved at falde i købernes gunst. Deres andel er dykket fra 21 procent for to år siden til nu kun at udgøre 10 procent.

Dermed er de blevet overhalet af den store mellemklasse (firmabilerne), som er  rykket lidt, men markant op fra ni procent sidste år til nu 11 procent for årets første fem måneder.

Desuden er der et mindre fald i den lille mellemklasse (fra 18-20 procent de seneste år) til nu 17 procent.

Se mere: Den helt vilde luksus møder naturen

Peugeot 208 mest populær

På majs (og 2018s) førsteplads finder vi stadig Peugeot 208 og dens tro følgesvend Nissan Qashqai lige efter.

VW har fire modeller på top 20, én mindre end tidligere. Det er T-Rock, der faldet bagud, da VW ikke kan få biler nok hjem.

Se mere: Dieselbiler holder skansen

Personbiler top 20 maj
1 Peugeot 208 958
2 Nissan Qashqai 870
3 VW Golf 641
4 Renault Clio 622
5 VW Passat 542
6 VW Up 438
6 Toyota Yaris 438
6 VW Polo 438
9 Skoda Fabia 437
10 Skoda Octavia 425
11 VW Touran 422
12 Renault Captur 380
13 Ford Fiesta 368
14 Mercedes-Benz A-klasse 362
15 Citroën C3 361
16 Toyota Aygo 339
17 Peugeot 308 332
18 Suzuki Baleno 301
19 Mercedes-Benz C-klasse 291
20 Audi A4 289
  Kilde: De Danske Bilimportører