Efter syv år i tjenesten for den første Q3 gør Audi klar til at lancere næste generation af sin vigtige SUV. Den er vokset, og bliver især proppet med avancerede opkoblingsmuligheder.
Størrelsen først. Ved at flytte Q3 over på den moderne MQB-platform (VW Golf m.m.fl.) strækkes akselafstanden hele otte cm. Det er formentlig noget, der er temmelig mærkbart ved bagsædet.
Totallængden vokser endnu mere, nemlig ti cm. Bredden øges en smule. Med vokseværket kommer Q3, der er konkurrent til bl.a. BMW X1 og Volvo XC 40, i passende afstand fra sin lillebror, Q2.
Se mere: Volvo XC40: moderigtig Volvo
Fiks bagsæde og bagagerum
Bagsædet kan – afhængig af version – deles i det praktiske forhold 40:20:40, og hele molevitten kan justeres 15 cm i længden.
Audi tror stadig på diesel, om end kun én tilbydes fra begyndelsen.
Bagagerummet er vokset til 530 liter (675 liter med bagsæderne skubbet frem), og gulvet kan placeres i tre etager.
Audi tror stadig på diesel, om end kun én tilbydes fra begyndelsen. Det er en 2.0 med 147 hk, men senere kommer en variant med 188 hk.
Benzinmotorer med cylinderfrakobling
På benzinsiden kan kunderne fra begyndelsen vælge tre. Grundmodellen er 1.5 med 147 hk, kendt fra bl.a. VW Golf. De to cylindre kan slås fra for at spare brændstof, og muligvis – Audi siger ikke noget om det – kan motoren slukke under kørsel, f.eks. ned ad bakke.
Ydelserne for de to øvrige benzinmotorer oplyses ikke.
Se mere: BMW X2 - tysk livsstil
Der er delvist frit valg mellem forhjulstræk/firehjulstræk og manuelt/automatisk gear.
Q3 får en vis grad af automatisk kørsel. Med ’Adaptive Cruise Assist’ kan bilen under visse forhold køre selv – mens føreren holder på rattet og ser ud af forruden.
Det er dog særligt, når det gælder opkoblingsmuligheder, at Q3 skiller sig ud. Afhængig af tilvalgt udstyr kan Q3 importere kalenderoplysninger og gemte ruter/destinationer fra brugerens My Audi-app.
Kan snakke med andre biler
Bilen kan også snakke sammen med ’skyen’. På den måde kan Q3-ejere indberette farlige situationer som tæt tåge eller blank is, eller fortælle, at de lige har foraldt en parkeringbås.
Disse nyttige oplysninger dukker op i displayet i andre Q3er i nærheden, siger Audi. For anvendelighedens skyld må man håbe, at oplysningerne også udveksles med andre Audi’er – og andre biler i det hele taget.
Oplysninger kan ses på den store, standardmæssige 10,25 tommer skærm i midten. Tilvælges kan Audis ’virtuelle cockpit’, hvor hele instrumenthuset bliver til én stor skærm med mange muligheder for opsætning – f.eks. at have navigationskortet til at fylde det meste.
Se mere: Audi A6 - digital direktørekspres
Bang & Olufsen-lyd
Motor mener
Audi var lidt længe om at få fornyet Q3, men nu ser det ud til, at mærket er rigtig godt rustet i den stadig mere hotte SUV-klasse.
Q3 kan fås med Bang & Olufsens Premium Sound System, hvor bilen ved hjælp af 15 højttalere omdannes til en virtuel koncertsal.
Der bliver tre forlygter at vælge imellem. Topversionen er LED med matrix-teknik.
Q3, som nu skal bygges på Audis egen fabrik i Ungarn i stedet for Seats i Spanien, er klar til salg til november.
Ny Audi? Se udvalget på Biler.dk