Motor mener: XC40 kommer på et tidspunkt, hvor mange kunder går fra de traditionelle biler til de noget højere crossovers. Selvom Volvo har god erfaring med denne biltype, kan fabrikken fremvise mange nye ideer. Det gør XC40 til en yderst vellykket bil i premium-klassen.
XC40 er Volvos mest avancerede model, og dermed en af de mest avancerede biler man kan købe i dag. Særligt udvalget af sikkerheds- og komfortudstyr imponerer. Prisen begynder tæt på en halv mio. kr., men senere kommer mere økonomiske modeller på gaden med mindre motorer, manuelt gear og kun forhjulstræk.
Bilen står på en ny platform, som er mindre og lettere end den, der rummer 60- og 90-serierne. Platformen er udviklet i Sverige sammen med Volvos kinesiske ejer, Geely, og XC40 skal bygges i Belgien og Kina.
Læs også: Motors test af Audi Q3 - dyr lækkerbisken
Motor har prøvet XC40 og er begejstret. Man kunne frygte, at Volvo havde solgt ud på komfort- og sikkerhedssiden for at spare penge, men det er ikke tilfældet. XC40 kører mindst lige så godt som de større Volvo-modeller, og en test af bilens dynamiske egenskaber afslørede en fin balance ved en ret voldsom dobbelt undvigemanøvre.
Vi testede også nødbremsen, og den viste, at XC40 ligesom XC60 kan nå at bremse helt op fra hastigheder op til 73 km/t., og bilen har dermed en af de bedste nødbremser.
Med et strejf af kvinde
Bilens dynamiske egenskaber afslørede en fin balance ved en ret voldsom dobbelt undvigemanøvre
Volvo har tænkt nyt, da XC40 skulle indrettes. En kvindelig fokusgruppe har været med fra starten, og det har kastet mange nye ideer af sig. Indbygget skraldespand, masser af fralægningsplads samt en nem ind- og udstigning er blot nogle af de mest synlige resultater.
Der er overraskende god plads ved for- og bagsædet – faktisk på niveau med XC60 – og den nye XC40 skal derfor mere ses som en ung og sjov fætter til de større og mere modne biler end en decideret lillebror. Førerpladsen er omkranset af digitale instrumenter og en stor trykskærm magen til den, vi kender fra de større modeller.
Læs også: Om Mercedes-Benz GLC - hård hund med bløde former
Volvo On-Call gør det muligt at kommunikere med bilen fra en smartphone, og en nyhed gør det muligt at dele bilen med andre, uden at de skal have nøglen i hånden. Ejeren giver lov via en App, og det gør XC40 oplagt til delebilsordninger eller til familier med mange brugere.
I første omgang står valget mellem en kraftig benzin- eller dieselmotor, begge med automatgear og et fuldautomatisk firehjulstræk. De opleves begge støjsvage og med stort kraftoverskud, men er uden eldrift.
Til foråret kommer der udgaver med mindre motorer, forhjulstræk, manuelt gear og andre udstyrsvarianter. Og senere endnu kommer en helt ny trecylindret motor, og længere fremme står en hybrid og en elbil klar i kulissen.
Volvo XC40 D4 aut. AWD First Mover Momentum
Cylindre: 4
Motorvolumen, ccm: 1.969
Ventiler: 16
Hk: 190 - 4.000
Nm: 400 - 1.750
Længde-højde-bredde, cm: 443 – 186 – 165
Akselafstand, cm: 270,2
0-100 km/t, sek.: 7,9
Topfart, km/t: 210
Forbrug, km/l: 20,0 km/l. 133 g/km (CO2)
Pris: 459.275 kr.
Volvo XC40 T5 aut. AWD First Mover Momentum
Cylindre: 4
Motorvolumen, ccm: 1.969
Ventiler: 16
Hk: 247 – 5.500
Nm: 350 - 1.800
Længde-bredde-højde, cm: 443 – 186 – 165
Akselafstand, cm: 270,2
0-100 km/t, sek.: 6,5
Topfart, km/t: 230
Forbrug, km/l: 14,1 km/l. 166 g/km (CO2)
Pris: 493.975 kr.