Et sjældent kik ind i designafdelingen, giver Opel nu med denne friske konceptbil – med budskabet om, hvordan mærkets biler kan komme til at se ud midt i 2020’erne, altså om seks-otte år.
Normalt ville konceptbilen være centrum på Opels stand på oktobers Paris-udstilling, men Opel deltager ikke i udstillingen i år.
På størrelse med Corsa
Opel siger heller ikke, om konceptbilen, GT X Experimental, overhovedet er en fysisk bil, men det virker sådan.
Bilen er en ganske ydmyg femdørs crossover på samme længde som dagens Corsa og en akselafstand som Crossland X, 2,62 meter.
Den ligner også en ganske logisk afløser for Crossland X, men skal ses mere generelt som et vink om Opels designstil, når det bliver finpudset til næste årti.
Se mere: Opels fremtid: elektrisk, stadig tysk mere global
Designsproget kalder Opel for Vizor-design, noget der vil omfatte alle nye Opel-modeller i løbet af 2020erne.
Elektrisk og delvis selvkørende
GT X Experimental er en ren elbil bygget i lette materialer. Motoren er ganske beskeden, blot med en ydelse på 50 kW (68 hk). Batteriet er næste generations litiumion-batteri med induktionsladning, dvs. trådløs ladning.
Motor mener
Der er en friskhed og lethed over Opel konceptbil. Og så er den forbløffende ydmyg. Normal er konceptbiler, der skal vise fremtiden, meget maskuline, grænsende til det opulente. Her er det en lille elbiler med blot 68 hk.
Konceptbilen er delvis selvkørende, men Opel praler ikke og påstår, at den vil være helt selvkørende. Derimod ’nøjes’ den med niveau tre ud af fem. Det vil sige, at føreren under visse forhold kan tage hænderne af rattet og øjnene væk fra vejen.
Navnet er en henvisning til Opels første konceptbil fra 1960erne, GT Experimental. X’et er tilføjet for at adskille 2018-udgaven, og fordi det er tilnavnet på alle Opels crossovermodeller.
Se mere: Opel sætter kursen med nyt kompas: menslich