Det næste? førerløs limo med vild luksus

Renault har et forslag til fremtidens luksustransport: Den opulente EZ-Ultimo på næsten seks meters længde kan førerløst køre tre personer, f.eks. fra lufthavn til luksushotel. Er man ikke så velhavende, kan man hyre køretøjet i en time.

Renault EZ-Ultimo
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Nyt om biler

Brudepar, studenter og firmafester gør det en gang imellem: hyrer en ’stretch limo’ til at transportere sig rundt med stil.

Den slags udskejelser kan måske blive mere opnåelig og endnu mere pompøs, når chaufføren kan spares væk. For det kan han/hun formentlig en gang.

Den muligvis glamourøse fremtid giver Renault på Paris-udstillingen sit opulente bud på med konceptbilen EZ-Ultimo.

Ultimativ luksus

Det er et passende navn, for den næsten seks meter lange, lave luksuslimousine er ultimativ luksus. Det gælder designet og den komfortable indretning. Egentlig havde det været mere oplagt, hvis Rolls-Royce eller Mercedes-Benz havde stået bag.

Se mere: Rolls-Royce gør chaufføren elektronisk

EZ-Ultimo bagfra.
Renault EZ-Ultimo er enorm lang, 5,70 meter. Hjulene er også enorme, og selv om de ser mærkelige ud, kan bilen rent faktisk køre. Fotos: Torben Arent

EZ-Ultimo er naturligvis eldrevet, og da der ikke er plads til en chauffør, kan de ombordværende brede sig over hele pladsen.

Renault beskriver køretøjet som en mobil lounge, der skal tilbyde oplevelser på niveau med de, man i princippet kan få på et hotel, et resort eller hos et flyselskab.

Lufthavns-transfer med stil

EZ-Ultimo er til de, der vil gøre en særlig oplevelse endnu mere speciel med en privat tur gennem byen, en luksus-turisttur eller firmaer, der vil tilbyde kunder særbehandling.

Renault forestiller sig, at denne luksus-transport vil være tilgængelig på bestilling til en enkelt tur – måske sammen med fremmede – eller for en time eller en hel dag.

EZ-Ultimo er til de, der vil gøre en særlig oplevelse endnu mere speciel med en privat tur gennem byen, en luksus-turisttur eller firmaer, der vil tilbyde kunder særbehandling. Det kan også være lufthavns-transfer til/fra luksushoteller.

Trods sin enorme størrelse og ingen førerkabine, er der kun plads til tre passagerer. De har til gengæld god plads.

Helt selvkørende

Luksus-boblen er tænkt at være selvkørende på niveau 4. Det vil sige, at den kan køre helt selv, men dog kun i områder, der er ekstra præcist kortlagt og formentlig godkendt.

En klassisk oldtimer-limousine.
Tæt på EZ-Ultimo udstiller Renault denne klassiske Renault fra dengang, hvor chaufføren sad udendørs. Ultimo-konceptet kan ses som en moderne fortolkning. Chaufføren er blot blevet elektronisk.

Køretøjet, der vejer 1.800 kg, drives af en enkelt elmotor.

Motor mener

Renaults vision er ikke så tosset, som den lige kan virke, særligt fordi der er smurt tykt på med konceptbilen. For når biler engang kan køre selv, i hvert fald i nogle omgivelser, vil der også være plads til denne luksus-niché. 

Se mere: Hjemlig hygge hos Renault

EZ-Ultimo er den tredje og formentlig sidste i en fremtids-triologi fra Renault. De to forrige, som nu også vises i Paris, er næsten lige så opsigtsvækkende, EZ-Go og EZ-Pro.

Den første er en slags førerløs shuttle-bus til det sidste/første stykke fra/til f.eks. en station, mens EZ-Pro er en førerløs varevogn.

Se alle Paris-nyhederne

EZ-Go
En anden af Renaults førerløse fremtidsvisioner, EZ-Go. Det er varevogn, der ved hjælp af sine små pakkebokse automatisk kan bringe pakker og andet gods ud.