Vietnam gør sin entré på den globale bilscene. Og det sker med store armbevægelser, så der må være pænt med penge bag (det er der også). Og lyst og evner til rent faktisk at få bilerne ud at køre i Europa.
Alene det at have en stor stand på Paris-udstillingen er dyrt. Læg dertil at have fløjet et hav af vigtige vietnamesere til Paris, og bilerne var muligvis også fløjet.
Og så har det næppe været billigt at hyre Miss Vietnam og den britiske fodboldsspiller David Beckham til at stå på scenen og sige noget pænt om de to udstillede biler.
Pæne ser de faktisk ud, den store sportssedan og den endnu større SUV.
Pæne ser de faktisk ud, den store sportssedan og den endnu større SUV, omend navnene er grimme: Lux A2.0 og Lux SA2.0 henholdsvis.
Det gælder også i kabinen, hvor standarden i de håndbyggede prototyper er høj, og der lugter slet ikke grimt af plast som i mange kinesiske – og enkelte koreanske – biler. Trykskærmen i midten er på anseelige 10,4 tommer.
Se mere: Den frække kineser jagter storbyungdom
Vinfast, som indgår I Vietnams største virksomhedsgruppe Vingroup, har fået solid hjælp fra vestlige bilproducenter.
Designerne er primært fra italienske Italdesign og Pininfarina, platformene og motorerne – en 2.0 benzin - kommer fra BMW og er modificeret af østrigske AVL. De opfylder EU's euro 5-miljønorm, hvilket er et trin over det, der kræves i Vietnam, men er en postgang for sent til Europa.
Chefen og designchefen har en fortid i General Motors, og firmaet har netop fået godkendt et lån i Europa på syv mia. kr. til at købe produktionsværktøj i Tyskland.
Vinfasts to nye biler er store. Sedanen, der er ingen grund til at gentage modelnavene, er 4,97 meter lang, omtrent det samme som BMW 5-serie, mens SUVen med sine 4,94 meter er en anelse længere end BMW X5. Der er plads til syv.
Motor mener
Vinfast skal nok blive til noget. Vietnamesere er foretagsomme, og Vinfast ser ud til at have en solid økonomi. Men selv om verdenspremieren var i Paris, er det nok tvivlsomt, om mærket nogensinde kommer til Vesteuropa.
De første af Vinfasts egne biler skulle gå i produktion til sommer på en ny fabrik i nærheden af Hanoi. Eksport kan begynde i 2020, men Vinfast vil ikke sige til hvilke lande. Mærket bekræfter faktisk ikke, at Europa overhovedet er på listen.
De to Paris-nyheder bliver dog hverken Vinfasts første eller eneste biler. Mærket er i gang med en minibil, som er baseret på Opel Karl eller snarere General Motors egen version, Chevrolet Spark. Også en lille elbil og en bus skulle være undervejs fra det ambitiøse vietnamesiske mærke.