Omsider: Tesla 3 klar til danskere

Tesla 3 kommer til Danmark til februar, og den danske pris begynder at krystallisere sig. Den bliver ikke helt lav. Men rækkevidden er længere end forventet.

Tesla 3 ved premieren i København.
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Nyt om biler

Sjældent har en bil haft så langt tilløb fra de første informationer, indtil kunderne rent faktisk kan sætte sig bag rattet.

Da Tesla Motors-chef Elon Musk i april 2016 viste en knap nok køreklar Model 3, havde historier, rygter og begejstring floreret i flere år.

Men først nu åbnes der for, at europæiske kunder kan bestille Model 3. Til gengæld kan de første kunder, også danske, få deres bil fra februar 2019. Det er så også næsten tre år efter verdenspremieren.

6. december kunne danskere med en forhåndsreservation se en Tesla Model 3 i København, men konfiguratoren, som gør det muligt at sammensætte bilen og rent faktisk bestille den og se prisen, åbner først i slutningen af december.

Norge og Sverige er klar

I Norge og Sverige, som har samme importør som Danmark, er der åbnet for bestillinger. 

Se reglerne for registreringsafgift på elbiler

Den første model bliver en Long Range, Dual Motor Performance. Anslået ud fra den svenske pris vil denne topmodel koste knap 700.000 kr.

Prisen på grisen har været et stort emne, siden bilen blev vist. Bl.a. fordi Model 3 af nogle har været omtalt som en folkebil. Det gælder i hvert fald ikke de versioner, som vil være dominerende i 2019.

Den første model bliver en Long Range, Dual Motor Performance. Anslået ud fra den svenske pris vil denne topmodel koste knap 700.000 kr.

Det er med de afgifter, som gælder i dag. Hvis elbilafgiften holdes i ro næste år, som regeringen har lagt op til, vil det også være prisen i 2019 og måske 2020. Ændres reglerne ikke, ligner det ekstra 100.000 kr., godt og vel, for topmodellen næste år.

Model 3 i København i den amerikanske udgave.
Den Model 3, der vises frem i København, er en amerikansk udgave. Om den europæiske bliver anderledes, ved dybest set ingen uden for Tesla. En ting er dog sikkert: Bilerne til Europa får ikke gult for-blinklys, som det anes på det øverste billede.

Den anden version, som kan fås i første omgang, har samme batteri og også firehjulstræk, men mindre ydelse. Den vil formentlig koste lidt under 600.000 kr. med dagens afgifter.

Begge introduktionsmodeller har højt udstyrsniveau.

Motor har allerede prøvekørt Model 3. Læs her

Hvad de billigere versioner uden firehjulstræk og med mindre batteri vil koste, er endnu mere gætværk. Det kunne blive ned mod 350.000 kr.

Kun med stort batteri

Model 3 kommer i første omgang kun med det store batteri, kaldet Long Range. Hvor mange kWh det indeholder er ’ligegyldigt for kunderne’, men vil blive officielt senere, siger Tesla. Det interessante er rækkevidden, siger Tesla og opgiver meget flotte tal: 544 km (ifølge WLTP-normen) i standardmodellen. Performance-udgaven ligger en smule lavere, 530 km.

En Midt Range-udgave ventes ikke til Europa, som det ser ud nu. Derimod kommer i andet halvår af 2019 en Standard Range, i hvert fald i USA. Rækkevidde ukendt.

Tesla oplyser ikke, hvor mange forhåndsreservationer, der er i hvert land.

Danske kunder, som køber bilen inden nytår, vil kunne få den så tidligt som februar. Det afhænger bl.a. af, hvornår de har foretaget en eventuel forhåndsreservation og den præcise modelvariant.

Tesla forventer ikke længere meget lange ventetider for kunder. Biler, der købes nu, vil kunne leveres i første halvdel af 2019, afhængig af specifikationer og om kunden har været skrevet op, lyder vurderingen fra Tesla i Skandinavien.

Prøv guiden: Hvilken bil passer til dine behov?