Elbiler, der koster under 400.000 kr., skal ikke betale registreringsafgift i 2019 og 2020. Efter 2020 indfases registreringsafgiften for disse elbiler, så de gradvist skal betale mere i registreringsafgift frem til 2023, hvor registreringsafgiften er fuldt indfaset.
Læs også: de fleste elbiler fortsat uden registreringsafgift
Bundfradrag i 2019 og 2020
Der indføres et bundfradrag i 2019 på 40.000 kr. og i 2020 på 77.500 kr. Det er dette bundfradrag, der i praksis betyder, at der ikke skal betales registreringsafgift på elbiler, der koster op til 400.000 kr.
Indfasning af registreringsafgift
Registreringsafgiften indfases i de kommende år således:
- 20 procent af satsen til og med 2019*
- 40 procent af satsen i 2020*
- 65 procent af satsen i 2021
- 90 procent af satsen i 2022
- 100 procent af satsen i 2023 og frem
* Bundfradraget betyder, at elbiler op til 400.000 kr. i 2019 og 2020 ikke betaler registreringsafgift.
Midlertidigt batterifradrag
For at fremme salget af små og mellemstore elbiler er der desuden indført et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh, for elbiler og opladningshybridbiler i årene 2017-2021. Dette fradrag betyder, at ikke blot elbiler får et fradrag, men altså også plugin-hybrid. Der er tale om et fradrag i den registreringspligtige værdi.
Se også: Ejerafgift for elbiler
Plugin-hybrid indfases også
Afgiften på plugin-hybridbiler indfases på samme måde, så registreringsafgiften for langt de fleste plugin-hybrider på det danske marked vil være lav de næste to år.
En ren hybridbil, som ikke kan oplades eksternt, bliver fortsat beskattet som en benzin- eller dieselbil. Det betyder, at der skal betales registreringsafgift efter samme model som almindelige benzin- eller dieselbiler.
Brintbiler afgiftsfrie
Brintbiler vil være helt afgiftsfritaget frem til udgangen af 2021. Herefter indfases registreringsafgiften i årene 2022-2025