Så lykkedes det endelig Tesla at få gang i produktionen af mærkets mindste elbil, Model 3. Den er tredje og nyeste model fra amerikanske Tesla – et nyt bilmærke, der på kort tid har formået at ryste bilverden og sætte sit eget navn på verdenskortet.
Inde i bilen mødes man af en indretning, der er gået sine helt egne veje.
Den nye Model 3 har været undervejs i usædvanlig lang tid, idet produktionsproblemer har holdt styktallene nede. Men nu er produktionen kommet op på over 20.000 biler om måneden, og dermed kan der ryddes op i ventelisterne.
Allerede nu er den omtalte elbil således på vej til Danmark, men Motor har allerede prøvet den på Teslas hjemmebane i Californien, og det var en oplevelse udover det almindelige.
Instrumentbordet er bygget op omkring en 15-tommer skærm i midten, hvorfra alle bilens funktioner kontrolleres. Der er kun to knapper i bilen, og de sidder på rattet og kan styre et hav af funktioner.
VIDEO: Oplev Tesla Model 3
Betjenes fra telefonen
Vi har tidligere kørt både den første Model S og den høje Model X, så vi vidste, at der ventede os noget særligt. Men vi blev alligevel overrasket over den alternative bil, der mødte os, da vi fik „nøglerne“ i hånden første gang.
Nøglen er et plastickort, og det behøver man blot at have på sig, så er bilen automatisk låst op og klar til at køre, når man nærmer sig. Og bliver det med nøglekortet besværligt, kan man i stedet sætte sin telefon op til at fungere som nøgle, så man kan fjernbetjene en hel del af bilens funktioner.
Læs også: Motors test af Hyundai Kona Electric - elbilen der kører og kører
Det sidste viste sig at være super smart, ikke mindst muligheden for at starte køleanlægget i god tid før en køretur. Så var bilen fint tempereret, selvom den stod parkeret i solen.
Alt er anderledes
Inde i bilen mødes man af en indretning, der er gået sine helt egne veje. Der er en stor 15-tommer skærm i midten af instrumentbordet, og herfra betjenes alt. To knapper på rattet er stort set de eneste knapper i bilen, og de kan fra skærmen konfigureres til at styre alt lige fra sidespejle til fartpilot, radio og telefon.
Den store skærm minder mest om en kæmpe iPad og er naturligvis trykfølsom. Til venstre på skærmen er der et speedometer i form af store tal i den øverste del, mens den nederste del indeholder oplysninger om trafikken samt et par ikoner, der kan aktivere viskere, bakkamera og ladestatus.
Læs også: FDMs tema om elbiler og hybridbiler
Til højre på skærmen findes et stort kort, der viser vej, og henover det kan man åbne vinduer, der viser internetradio eller andre oplysninger om bilen. Systemet er ret enkelt at betjene, når bilen holder stille, men alligevel noget svært at ramme ikonerne med fingeren, mens man kører.
Tesla har fravalgt Apple CarPlay, så selvom mange Tesla-ejere givetvis også ejer en iPhone, så giver det ingen fordele her. I stedet følger et års abonnement på Spotify med, og så kan man let afspille musik via det indbyggede mobilmodem. Det fungerer upåklageligt.
Ladning og rækkevidde
Forsæderne er beklædt med kunstlæder, der som standard er sort, men hvor man kan tilkøbe en hvid overfalde. Det er med vilje, at Tesla har fravalgt læder, da mange unge købere ikke vil have en bil med animalsk islæt.
Mellem forsæderne er der plads til to telefoner i midterkonsollen, hvor de kan oplades ved at sætte dem til to indbyggede stik (et til iPhone og et til andre telefoner). Derudover er der to store kopholdere og to enorme opbevaringsrum. Sæderne er elbetjente fortil, og har både for og bag integrerede hovedstøtter. Sæderne er ret korte og støtter egentlig ikke særlig godt, og hovedstøtterne passer ikke til høje personer. Her mærker man, at Tesla trods alt er en nybegynder i bilverdenen.
Læs også: Motors test af Tesla Model X
Tesla Model 3 kan lynlades fra Teslas egne ladestandere. Tesla oplyser, at man kan oplade 270 km på en halv time, hvilket på kort tid giver bilen en god rækkevidde. Man kan også benytte offentlige ladestandere, og man kan vælge at få monteret sin egen ladestander ved hjem eller arbejdsplads.
Tesla oplyser, at udgaven med stort batteri (long range) har en rækkevidde på 560 km efter den nye WLTP-norm, mens Performance udgaven har en rækkevidde på 530 km.
Lynhurtig acceleration
Køreindtrykket af Tesla Model 3 kan deles op i to kapitler: Et når det går ligeud, og et andet, når vejen har et krævende forløb. Den første del omhandler også accelerationen, som kan være meget vild, hvis man træder til på speederen.
Gør man det, kan man ikke undgå at blive imponeret, og passer man ikke på, så går det faktisk så hurtigt, at man får kastet hovedet kraftigt bagud, når bilen lynhurtigt omsætter de mange kræfter til en enorm acceleration. Ifølge fabrikken klares 0-100 km/t. på 4,8 sekunder, og det virker ikke helt skævt.
Læs også: Motors prøvekørsel af Audi e-tron
Når man har prøvet det et tilstrækkeligt antal gange, bliver man faktisk mere glad for at køre med bilen i den indstilling fabrikken kalder „Chill“. Så starter bilen noget langsommere, og der kommer nu ingen klager fra de andre i bilen, ligesom rækkevidden bliver længere, da man sparer på strømmen. Vi kunne køre mellem 400 og 500 km på en opladning, hvis vi holdt igen med de vilde accelerationer.
Styrer ikke som en sportsvogn
På en god flad motorvej kører bilen utrolig komfortabelt, og man glæder sig over et lavt støjniveau og en rolig opførsel på vejen. Her er Tesla Model 3 i sit es, og det giver en stor grad af køreglæde.
Mindre god bliver køreglæden, hvis man vælger at køre hurtigt gennem sving eller hen over ujævne overflader. Affjedringen afslører hurtigt, at det er en tung bil, og det er, som om bilen falder ned i hvert hul, der er på vejen. I sving og kurver vil bilen det ene øjeblik understyre, og det andet øjeblik næsten overstyre.
Læs også: Motors test af Jaguar I-PACE
Her er de mange kræfter og baghjulstrækket en knap så heldig løsning. Det giver samlet set en lidt flakkende kørsel, hvor man ikke har en særlig god fornemmelse i rattet af bilens placering på vejen.
Dette findes meget bedre i mange europæiske biler og er nok det største minus, vi kan finde ved bilen. Der er formentlig mange Tesla-ejere, der aldrig vil bemærke denne ulempe, men oplevelsen skal med som en del af billedet af den nye bilmodel. Om de europæiske udgaver så også er afstemt på samme måde, må vente med at blive bedømt, til vi kan teste den på danske veje.
Autopiloten kører godt
En fordel finder man ved Teslas Autopilot. Det er en funktion, der ud over at lade bilen selv holde afstand til forankørende biler også fastholder bilen i vognbanen. Det gør den overraskende godt, og selvom vejens forløb drejer, følger bilen faktisk bedre med, end man selv kan gøre det. Det er godt.
Men funktionen er sådan, at man ikke selv må dreje på rattet undervejs. Gør man det, slår Autopiloten fra, og det kan give nogle lidt pludselige bevægelser i vognbanen. Man skal derfor blive dus med systemet, før man får det bedste ud af autopiloten. Men så venter der sig også en god oplevelse.
Autopiloten er ikke standard og skal tilkøbes enten ved bestillingen (+41.900 kr.) eller senere som en opdatering af bilen (+59.000 kr.).
To bagagerum
Brugsmæssigt er Tesla Model 3 på mange måder godt med. Bagagerummet bag har et ekstra rum under gulvet, og bagsædets ryglæn kan foldes fremover i to dele. Der er et ekstra rum fortil, hvor man kan opbevare ladekabler og deslige.
Ved forsæderne er der god plads, når man først er kommet ind i bilen, men både ind- og udstigning er faktisk ret besværlig. Det skyldes en ret stor og kraftig konstruktion langs tagets yderkant, og det kræver, at man folder sig ret meget sammen, når man skal ind og ud af bilen. Det er svært at komme ud af bilen på en elegant måde.
Ved bagsædet er pladsen noget begrænset. Knæpladsen er ikke imponerende, og det stærkt skrånende tag tager en god bid af loftshøjden. Til gengæld er der godt udsyn, og det er et stort plus.
Let at oplade
Tesla Model 3 kommer i tre udgaver med hver sin batteristørrelse. Endnu er det kun den store der kommer til Danmark, og det er i en grundudgave med firehjulstræk, samt i en performance-udgave ligeledes med firehjulstræk. De kan køre hhv. 560 og 530 km på en opladning.
Den tredje udgave, der dukker op til næste år, får et mindre batteri (formentlig på omkring 350 km) og fås kun med baghjulstræk. Det er denne udgave, der er omtalt som bilen til 35.000 dollar, hvilket med moms og transport vil medføre en pris i Danmark på ca. 350.000 kr. (Motors prisgæt).
Motor mener
Tesla Model 3 er på mange måder en virkelig underholdende og anderledes bil, der nok skal få et gennembrud også i Danmark. Men set fra et køreteknisk synspunkt er den langtfra på højde med gode europæiske biler i samme prisklasse.
Priser er nu officielle
Modsat Model S skal ejere af Model 3 betale for strømmen ved hver ladning. Hvad det kommer til at koste, er usikkert. Men konkurrenterne tilbyder al den strøm, man kan bruge, for 700 kroner pr. måned, så mon ikke Tesla lander deromkring?
Lader man bilen med en hjemmelader på f.eks. 11 kW (3x16A), vil det tage fem timer at lade bilen helt op. På en hurtiglader i Danmark med typisk 50 kW kan man lade bilen op fra f.eks. 10 procent til 80 procent på noget, der ligner 40 minutter.
Tesla Model 3 er endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP. Den har opnået topkarakter ved sikkerhedstesten i USA.
Den nye Model 3 er netop nu på vej til Danmark, og startprisen er på 465.000 kr. for udgaven med stort batteri og firehjulstræk, mens Performanceudgaven koster fra 576.000 kroner. Det er noget højere priser end først antaget, men alligevel er det vores vurdering, at Tesla Model 3 nok skal sætte gang i salget af elbiler i 2019 også i Danmark.
((Denne artikel er opdateret 7. januar 2019 med oplysninger om priser og data, som de nu fremgår af Teslas hjemmeside.))