Porsche 911: hurtigere, digital, slet ikke elektrisk

Ottende generation af den ikoniske Porsche 911 er blevet stærkere og hurtige og har ændret sig relativt meget i design. Der er også en indbygget gør mig grøn-funktion.

Porsche 911-premieren i Los Angeles.
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Nyt om biler

Designet er strammet op – til dels med historiske henvisninger – motorerne er blevet endnu kraftigere, og de digitale muligheder er udvidet markant. Og så kan man købe sig aflad for sin kørsel – under kørslen.

Med andre ord: Porsche 911 er frisk på ny og tilpasset en ny tid.

Ottende generation fik sin verdenspremiere på biludstillingen i Los Angeles, et sted hvor der, sammen med San Fransisco-området længere mod nord og den amerikanske østkyst, sælges rigtig mange Porsche.

Den nye 911 er ottende generation af sportscoupéen og kendes blandt Porsche-ansatte og 911-fans som model 992.

911 Carrera S bagfra.
De baghjulstrukne Carrera S-modeller er nu lige så brede bagtil som de firehjulstrukne. Fotos: Torben Arent

Den nye 911 er ottende generation af sportscoupéen og kendes blandt Porsche-ansatte og 911-fans som model 992.

Bilen er helt ny, men grundlæggende er der ikke ændret noget.

Næsten kun aluminium

Med undtagelse af fronten og bagenden er hele karrosseriet nu fremstillet af aluminium.

Motorerne er stadig sekscylindrede boksermotorer. I Carrera S er mindsteydelsen oppe på 450 hk, det kraftigste nogensinde og 30 hk mere end i forgængeren.

0,4 sekunder hurtigere end før

0-100 km/t. klares på 3,7 sekunder i den baghjulstrukne S, mens den firehjulstrukne 4S klarer det på 3,6 sekunder – i begge tilfælde 0,4 sekunder hurtigere før. Med Sport Chrono-pakke skæres der yderligere 0,2 sekunder af.

911 Carrera 4S bagfra.
Et markant lysbånd går mellem selve baglygterne, som er gjort smallere. Der er også et nyt, sortlakeret bånd, hvor nummerpladen sidder. Her er det den firehjulstrukne Carrera 4S.

Topfarten ligger nu på hhv. 308 km/t. og 306 km/t.

Brændstoføkonomien er også forbedret, så bilen nu kører 11,2-11,1 km/l efter dagens norm.

Ingen strøm

Elektriske eller delvist elektriske varianter kommer tilsyneladende slet ikke. Den del skal selvstændige, elektriske versioner, bl.a. Taycan, tage sig af.

Se mere: Den elektriske Porsche: Taycan

Gearkassen er et nyudviklet ottetrins dobbeltkoblingsgear. Det betjenes med en gearvælger, der er noget mindre end før.

En nyskabelse er ’Wet Mode’, som giver mere sikre køreegenskaber på glat vej. Funktionen registrerer eventuelt vand på kørebanen, advarer fører og tilpasser bilens hjælpefunktioner.

Det er også muligt at få 911 med nattesyn via infrarødt kamera.

Tre digitale forbindelser

Porsche 911 er altid koblet til omverdenen og byder på tre unikke digitale funktioner:

  • ’Road Trip’ hjælper med planlægning, organisering og navigation ved særlige ture. Ruterne indeholder forslag til hoteller og restauranter samt seværdigheder og udsigtspunkter langs ruten.
  • ’360+’ er en personlig ’livsstilsassistent’. Den skal ifølge Porsche gøre hverdagen nemmere og give mulighed for eksklusive oplevelser.
  • ’Impact’ er en emissionsberegner, som fortæller, hvad Porsche-kunder kan betale for at kompensere deres CO2-udledning. Kunder kan vælge, hvilke certificerede klimaprojekter, de ønsker at støtte.

Designet er umiskendeligt 911, men er rent faktisk justeret temmelig meget.

Bredere - visuelt og reelt

Først og fremmest ser bilen væsentlig bredere ud end før, til dels fordi den rent faktisk er det. Foran er den nye 911 blevet 4,5 cm bredere, og bagtil er de baghjulstrukne versioner gjort lige så brede som de firehjulstrukne.

Desuden er der sket visuelt tricks ved bagpartiet, der skal få bilen til at se bred og moderne ud. Et markant lysbånd går mellem selve baglygterne, som er gjort smallere. Et nyt, sortlakeret bånd, hvor nummerpladen sidder, er også med til at adskille 992-modellen fra forgængeren 991.

Porsche 911 forfra.
Ottende generation 911 har fået dørgreb, som elektrisk trækkes ind i døren.

Se mere: Porsche bygger Speedster - men  kun 1.948

Fronten har fået nye luftindtag (som tilsyneladende kan åbne og lukke inde bag ved), motorhjelmen er blevet mere skulptureret end forgængeren ved at have to langsgående fordybninger.

LED-lygterne er også nye, og imellem dem skråner hjelmen mere stejlt ned mod fronten, en hilsen til de tidligere 911-modeller.

Også foran er der et bredt, sortlakeret element.

En smule retro i kabinen

I kabinen er der også en snert af retro - 911erne fra 1970erne har været forbillede. Der er kommet et mere opretstående layout og vandrette linjer.

Førerpladsen.
Foruden omdrejningstælleren i midten får føreren sine informationer via fire runde visere. De er nu digitale.

Foruden omdrejningstælleren i midten får føreren sine informationer via fire runde visere.

I midterkonsollen er der nu en meget stor trykskærm på 10,9 tommer. Den er permanent opkoblet og via den er der adgang til bl.a. cloudbaseret navigation.

Interesseret i en ny Porsche? Se mulighederne på Biler.dk

Skærmens størrelse og placering betyder, at de midterste luftdyser er kommet særdeles langt ned.

Porsche har allerede regnet sig frem til, hvad bilen skal koste: fra 2,3 mio. kr. for 911 Carrera S og fra 2,4 mio. kr. for Carrera 4S.