VW skruer op for strøm-charme

En kommende elektrisk varevogn fra VW ser ud til at låne lidt charme fra det oprindelige Rugbrød – og den tilsvarende minibus. Teknikken er den nyeste fra VWs elektriske MEB-byggesten.

VWs ID. Buzz Cargo.
Nyt om biler

Varebiler kan også se charmerende ud. I hvert fald i konceptform. VW viser et bud på en kommende elektrisk kassevogn i form af ID. Buzz Cargo – et moderne Folkevognsrugbrød.

Præsentationen sker midt i hotspottet for den flippede udgave af den oprindelige VW Bus, i Los Angeles. På årets Los Angeles Auto Show viser VW endnu en udgave af sin elektriske ID.-familie, en lettere justeret version af Buzz, nu som varevogn.

VW har tidligere vist en lignende elvarevogn på en europæisk messe for varevogne.

VW ID. Buzz-konceptbil.
ID. Buzz Cargo er en forløber for en elektrisk varevogn, VW vil bygge fra 2020. Konceptbilen i Los Angeles-udgaven er pyntet og udrustet som servicebil til motorsport - en hilsen til VWs elektriske Pikes Peak-væddeløbsvogn. Fotos: Torben Arent


Se mere: Det moderne Rugbrød er elektrisk og selvkørende

Kassevognen svarer helt til minibussen på samme måde som Transporter og Caravelle er næsten samme bil.

I produktion i 2022

Konceptbilen giver et fingerpeg om, at der ikke blot kommer en minibus/MPV på basis af VWs nye MEB-platform, men også en varevogn.

Varerummet i Buzz Cargo.
Varerummets indretning er der ikke meget koncept over. Det er stort set taget ud af virkeligheden. 

Begge versioner ventes at gå i produktion i 2022 i Hannover.

Se mere: VW skifter til baghjulstræk

Buzz Cargo har samme teknik og præstationer som personbilen. Det vil bl.a. sige batteristørrelser på 48-111 kWh med officiel rækkevidde på 330-550 km.

Motoren, der sidder ved bagakslen, er på 150 kW (204 hk).

Det klassiske Rugbrød.
VW havde også taget originalen med på Los Angeles-udstillingen.