VW skruer op for strøm-charme

En kommende elektrisk varevogn fra VW ser ud til at låne lidt charme fra det oprindelige Rugbrød – og den tilsvarende minibus. Teknikken er den nyeste fra VWs elektriske MEB-byggesten.

VWs ID. Buzz Cargo.
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Nyt om biler

Varebiler kan også se charmerende ud. I hvert fald i konceptform. VW viser et bud på en kommende elektrisk kassevogn i form af ID. Buzz Cargo – et moderne Folkevognsrugbrød.

Præsentationen sker midt i hotspottet for den flippede udgave af den oprindelige VW Bus, i Los Angeles. På årets Los Angeles Auto Show viser VW endnu en udgave af sin elektriske ID.-familie, en lettere justeret version af Buzz, nu som varevogn.

VW har tidligere vist en lignende elvarevogn på en europæisk messe for varevogne.

VW ID. Buzz-konceptbil.
ID. Buzz Cargo er en forløber for en elektrisk varevogn, VW vil bygge fra 2020. Konceptbilen i Los Angeles-udgaven er pyntet og udrustet som servicebil til motorsport - en hilsen til VWs elektriske Pikes Peak-væddeløbsvogn. Fotos: Torben Arent

Kassevognen svarer helt til minibussen på samme måde som Transporter og Caravelle er næsten samme bil.

Kassevognen svarer helt til minibussen på samme måde som Transporter og Caravelle er næsten samme bil.

Se mere: Det moderne Rugbrød er elektrisk og selvkørende

I produktion i 2020

Konceptbilen giver et fingerpeg om, at der ikke blot kommer en minibus/MPV på basis af VWs nye MEB-platform, men også en varevogn.

Varerummet i Buzz Cargo.
Varerummets indretning er der ikke meget koncept over. Det er stort set taget ud af virkeligheden. 

Begge versioner ventes at gå i produktion i 2022 i Hannover.

Se mere: VW skifter til baghjulstræk

Buzz Cargo har samme teknik og præstationer som personbilen. Det vil bl.a. sige batteristørrelser på 48-111 kWh med officiel rækkevidde på 330-550 km.

Motoren, der sidder ved bagakslen, er på 150 kW (204 hk).

Det klassiske Rugbrød.
VW havde også taget originalen med på Los Angeles-udstillingen.