Elbiler tog et gevaldigt spring frem i 2018. I hvert fald målt i procent. 1.545 nye elbiler blev indregistreret sidste år, og det er mere end en fordobling fra 2017.
Historisk set er det dog ikke rekord. Tallet i 2014 var lidt højere, og i 2015 var antallet tre gange så stort – i al væsentlig drevet af Tesla-hamstringer sidst på året.
Historisk set er det dog ikke rekord. Tallet i 2014 var lidt højere, og i 2015 var antallet tre gange så stort.
En markant udvikling i 2018 var, at private danskere nu står for godt halvdelen, næsten 800, af salget.
Se mere: Private giver elbiler kæmpe boost i 2019
Tidligere har elbilsalget været domineret af salg til kommuner, virksomheder og udlejningsselskaber.
Elbil-top 10 2018
1 Nissan Leaf 637
2 Renault Zoe 421
3 Hyundai Ioniq 151
4 BMW i3 87
5 Tesla Model X 48
6 Tesla Model S 47
7 VW Golf 34
8 VW Up 19
9 Nissan NV200 17
10 Jaguar I-Pace 12
Kilde: Bilstatistik.dk
Det er den store stigning i salget til private, der får en lang række danske bilimportører til at forudse en voldsom stigning i elbiler i 2019.
Med til at skubbe til den forventede vækst er en stor stigning af tilgængelige elbilmodeller.
Se mere: De fleste elbiler fortsat uden afgift
Foruden de 1.545 elektriske personbiler blev der også indregistreret 190 eldrevne varevogne, heraf de 55 meget små køretøjer til gartnerbrug og lignende.
2018-tallene er opgjort af Bilstatistik.dk og er foreløbige tal pr. 29. december.