De fleste elbiler fortsat uden afgift

Politisk aftale sikrer ro om afgifter på elbiler to år frem. Kun for elbiler på over 400.000 kroner vil der være en mindre afgift. Godt med ro her og nu men stadig brug for en langsigtet løsning, mener FDM.

Politisk aftale sikrer ro om afgifter på elbiler to år frem.
Fotograf:
Bilist

Der vil heller ikke være afgifter på de fleste elbiler de næste par år.

Et politisk flertal har ved en 3. behandling torsdag endeligt vedtaget at forlænge den nuværende afgiftsfritagelse for flertallet af de elbilmodeller, man kan købe, så den løber til og med 2020.

Det er ikke noget, der får antallet af nul- og lavemissionsbiler til at eksplodere

Elbilerne stod ellers til at stige i afgift fra årsskiftet, men med aftalen udskydes indfasningen. Det betyder, at elbiler under 400.000 kroner i 2019 stadig skal betale 20 procent af registreringsafgiften, mens det i 2020 hæves til 40 procent.

Til gengæld indføres et bundfradrag i 2019 på 40.000 kroner, som i 2020 hæves til 77.500 kroner. Rent praktisk betyder det, at afgiften for elbiler til under 400.000 kroner ender på et rundt nul.

Læs også: Registreringsafgift på elbiler

Lav afgift på premium biler

Elbiler, der koster over 400.000 kroner, skal også de næste år betale registreringsafgift – dog noget mindre end konventionelle biler. Reelt rammer det få premium-modeller som Tesla, Jaguar I-Pace og Audi e-tron.

Også afgiften på plugin-hybridbiler indfases på samme måde, så registreringsafgiften for langt de fleste plugin-hybrider på det danske marked vil være lav de næste to år.

Læs også: Ejerafgift for elbiler

En lappeløsning

FDM har længe efterlyst en afklaring på spørgsmålet om afgiftsfritagelsen af elbiler. Derfor hilser FDM også torsdagens vedtagelse velkommen, men mener samtidig, at der er tale om en lappeløsning. 

”Det er positivt, at politikerne med aftalen løser et akut problem. Men en forlængelse af afgiftsfritagelsen på to år er en lappeløsning, som kun virker her og nu. Det er ikke noget, der får antallet af nul- og lavemissionsbiler til at eksplodere,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, og tilføjer:

Læs også: FAQ om elbiler

”Hos FDM håber vi, at politikerne vil tage de nødvendige skridt, der er behov for, hvis den grønne omstilling af bilparken skal op i fart. Det vil sige en ny afgiftspolitik, der gør op med afgifter, som tager udgangspunkt i bilens værdi, og i stedet fokuserer på bilernes sikkerhed, teknik og miljøbelastning. Vi skal væk fra den værdibaserede model, vi har i dag, og over til en teknisk model, så vi kan byde de her biler velkommen i stedet for at holde dem ude med en afgiftsmur.”

Læs også: Klimaudspil: Rigtig retning men for små skridt

Ønsker du at vide mere om el- og hybridbiler?
Kontakt FDM rådgivning