Private giver elbiler kæmpe boost i 2019

2018 blev et godt år for elbiler til private. 24.000 procent steg således Nissans salg. Nissan og andre mærker forventer, at private vil købe rigtig mange elbiler i 2019. De samlede ambitioner lyder på op mod 8.000 elbiler.

Elbiler bliver mere almindelige i 2019.
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Nyt om biler

Det er gået forrygende med salget af elbiler til private i 2018. En stigning på 24.000 procent kan Nissan bryste sig – og lægger det taknemmelige procenttal frem med et glimt i øjet.

For det dækker over, at mærket i 2017 solgte to (2) Leaf til private, mens det i år er steget til 483.

Hidtil har det stort set kun været kommuner og virksomheder m.v., der har købt elbiler.

Nissans 2018-tal kunne endda have været større, hvis der ikke i juli var sluppet oplysninger ud om, at regeringen overvejede et stort, kontant tilskud til elbilkøbere. Det satte en kraftig bremse på elbilsalget. Inden da lå Leaf-salget på ca. 50 om måneden, men blev med ét halveret og har ikke rigtig rejst sig siden.

- Med roen på markedet forventer vi et salg, der falder tilbage til niveauet fra før juli, dvs. 50-75 biler om måneden, siger marketingchef hos Nissan Danmark, Steffen Nederby Høj.

Det svarer til mindst 600 på et år.

Han henviser til, at det nu er aftalt, at elbilafgiften fortsætter på samme lave niveau i 2019 og 2020 som i 2018. Regeringens interne idé om 50.000 kr. i tilskud er ikke blevet til noget.

Se mere: De fleste elbiler fortsat uden afgift

'Gennembrudsår for elbiler'

Andre bilmærker har nemlig endnu større forventninger end Nissan til salg af elbiler til private.

I det hele taget ser det ud til, at 2019 bliver gennembrudsåret for elbiler i Danmark – i en kombination af to års ro om afgifterne på et meget lavt niveau og en lang række nye modeller, heraf en del i den ret opnåelige kategori.

Andre bilmærker har nemlig endnu større forventninger end Nissan til salg af elbiler til private.

Se mere: Motors test af Hyundai Kona Electric

Hyundai forventer således at kunne sælge omkring 500 af den rent elektriske Ioniq og ’lige så mange Kona EV som vi kan få hjem’ lyder det fra den danske Hyundai-importør. I første omgang er det 300 styks. Langt de fleste ventes at være til private.

Søstermærket Kia er endnu mere optimistisk.

- Jeg har forsøgt at bestille 1.800 eldrevne Niro til 2019, for vi har en klar forventning om, at interessen vil stige voldsomt, siger administrerende direktør i Kia Import Danmark, Rasmus Aagaard.

Se mere: Motors første tur i Kia e-Niro

Hvor mange e-Niro, fabrikken rent faktisk kan levere til Danmark, er dog uvist. De første 50 ankommer omkring februar-marts.

Oveni Kia-direktørens store optimisme med Niro kommer et mindre antal eldrevne Soul. Det er en lidt mindre model, der kommer midt i 2019.

Kia forventer, at langt de fleste - omkring tre fjerdedele - af de potentielt 2.000 elbiler vil være til private.

I 2018 har Kia haft stor succes med plugin-hybrider. Omkring 1.000 er det blevet til, men den danske importør vurderer, at man kunne have solgt væsentlig flere.

Renault: 3.000 elbiler til private

Kias store forventninger trumfes dog af elbil-veteranen Renault.

- En tidobling fra 2018 til 2019 er ikke urealistisk, når det gælder private, siger informationschef hos Renault Danmark, Søren Ignaz.

Renault planlægger at kunne afsætte omkring 3.000 elbiler til private i 2019 gennem en blanding af almindeligt salg og især privatleasing med angiveligt meget lave priser på den nuværende Zoe.

Audi og Mercedes-Benz lancerer deres første elbiler i begyndelsen af 2019, men det er dyre biler, som derfor har mindre potentiale til private og desuden får relativ høj afgift.

Zoe afløses/suppleres af en helt ny elbil midt i 2019.

Luksus-elbiler bidrager også

Tesla vil også bidrage med et pænt antal elbiler med den nye Model 3, der kommer til februar. Tesla Scandinavia oplyser dog ikke, hvor mange reservationer og mulige leverancer, mærket forventer i Danmark i 2019.

Audi og Mercedes-Benz lancerer deres første elbiler i begyndelsen af 2019, men det er dyre biler, som derfor har mindre salgspotentiale og desuden får relativ høj afgift. Det gælder i endnu højere grad Porsches første elbil. Desuden er Jaguar på banen med I-Pace.

Se mere: Omsider: Tesla 3 klar til danskere

De foregående fem år (2013-2017) er det kun blevet til 3.200 elbiler til private, heraf de 2.500 Tesla Model S købt før afgiftsstigningen på dyrere elbiler.

Det svarer til 140 elbiler årligt fraregnet Tesla. I 2019 kan det blive en 40-dobling – til over 6.000 rent elektriske biler til private - hvis vel at mærke alle bilmærker både kan få de biler hjem, de gerne vil, og rent faktisk kan sælge dem.

Interesseret i en ny elbil? Se mulighederne på Biler.dk