Honda melder sig i koret af store bilproducenter, der går helhjertet ind i elbilproduktion. Lidt usædvanligt har Honda valgt at satse sit første skud i bøssen på en lille bybil.
Hvor mange andre producenter vælger at lade deres første elbiler være modeller i premiumklassen, hvor der er flere penge at tjene pr. solgt bil, mener Honda, at en elbil for alvor har sin berettigelse i bymiljøet. Det japanske mærke har da også en lang og flot historie med biler som Civic og Jazz, så i den forstand det er kendt farvand, Honda sejler ud i.
Som eneste danske medie har Motor været helt tæt på Hondas nye elbil, inden den bliver afsløret for offentligheden på Genève-udstillingen i begyndelsen af marts.
Honda e, som bliver bilens lidt idéforladte navn, placerer sig størrelsesmæssigt mellem mikro- og minibilerne. Honda har endnu ikke frigivet de nøjagtige mål på bilen, men Motor kan efter en prøvesidning af bilen konstatere, at pladsen ved forsæderne er som i en minibil, mens der er mere mikro over bagsædet.
Kan tjene penge på elbilen
Honda melder klart ud, at Honda e ikke bliver sat i produktion, fordi mærket med en elbil i programmet får lettere ved at leve op til de stadig stigende krav til bilproducenternes samlede udledning af CO2 og forurenende stoffer, men fordi man forventer at tjene penge på bilen.
Den bil, som Honda viser i Genève, er stadig på prototypestadiet og hedder derfor Honda e Prototype, men Hondas ingeniører fortæller, at det er minimalt, hvad der vil være ændret, når bilen går i produktion.
Det er ærlig snak, og at Honda mener det alvorligt understreges af, at bilen allerede vil være til salg på europæiske nøglemarkeder (læs: Norge) i slutningen af året. Danmark kommer med i anden bølge, som ruller afsted i begyndelsen af 2020.
Den bil, som Honda viser i Genève, er stadig på prototypestadiet og hedder derfor Honda e Prototype. Hondas ingeniører, der var til stede ved forpræsentationen i Stuttgart, fortæller, at det er minimalt, hvad der vil være ændret, når bilen går i produktion i Japan i løbet af sommeren.
Bilen er bygget på en nyudviklet elbilplatform, og designet ligger tæt op ad konceptbilen Urban EV, som blev vist i Frankfurt i 2017, og som affødte begejstring fra alle, som så den.
Se mere: Honda bliver elektrisk - og nuttet
Nu er bilen femdørs
Største forskel i forhold fra konceptbilen er, at produktionsmodellen bliver femdørs i stedet for tredørs, men ellers er mange af de Apple-inspirerede linjer bibeholdt. Bilen er stram og funktionel i sit udtryk, men det er alligevel lykkedes designerne at forlene bilen med en solid portion charme.
Se FDMs store guide til elbiler og plugin-hybrider
Linjerne er glatte og helt uden dikkedarer og byder blandt andet på en stor forrude, der ligger helt glat mod hjørnestolperne. For yderligere at optimere aerodynamikken er dørhåndtagene forsænkede i dørene som på en Tesla, mens sidespejlene er afløst af små kameraer. Ifølge Honda er det detaljer, der vil blive taget med over i produktionsbilerne, og det indikerer, at fabrikken vil positionere Honda e som et premiumprodukt snarere end en bil for masserne.
Det gælder også indendørs, hvor det er tydeligt, at alle sejl er sat til for at give den lille bil en premium-fornemmelse. Der er lækkert stof på sæderne, træpaneler og ikke mindst to store skærme i hele bilens bredde. Alt styres fra skærmene, der kan tilpasses efter den enkelte førers behov, og yderst i hver side sidder en lille skærm, hvor sidespejls-kameraernes billeder bliver vist. Bakspejlet er også digitalt og giver føreren fuldstændig uhindret overblik bagud.
Optimal køreoplevelse og baghjulstræk
Honda oplyser, at bilen er udviklet til at give en ’optimal køreoplevelse’, og det forstår man, når man ser hjulene placeret helt ude i hjørnerne med en ganske stor sporvidde både for og bag.
Med sit lave tyngdepunkt – batteripakken er naturligvis anbragt under det plane gulv i kabinen – og baghjulstræk tegner Honda e til af blive et ganske underholdende bekendtskab på vejen.
At Honda e er tænkt som en bybil understreges af, at rækkevidden opgives til ikke synderligt imponerende 200 km. Det er helt bevidst, siger Honda, der oplyser, at studier viser, at en bil af denne størrelse alligevel kun sjældent vil komme ud på længere ture.
Opladningen foregår gennem en sort glasklap midt på motorhjelmen, som er let at tilgå, uanset om ladestanderen står på den ene eller anden side af bilen.
Honda oplyser, at bilen kan lades op til 80 procent kapacitet på en halv time, men er lidt mere karrig med nærmere tekniske oplysninger. Dem får vi nok, når vi ser bilen i Genève.