Arkitekten bag det globale bilhus Renault-Nissan-Mitsubishi, Carlos Ghosn, sidder fængslet i Japan på tredje måned, men hans livsværk er nu verdens største bilproducent.
Fraregnet lastbiler og andre tunge køretøjer har den globale bilalliance overhalet både Volkswagen Group og Toyota Motor Corp. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen, ofte blot kaldet Alliancen (The Alliance), solgte i 2018 10,76 mio. personbiler og varevogne.
Fraregnet lastbiler og andre tunge køretøjer har den globale bilalliance overhalet både Volkswagen Group og Toyota Motor Corp.
Volkswagen Group nåede op på 10,83 mio. køretøjer, men fraregnet tunge køretøjer (primært Scania og MAN), bliver tallet 10,6 mio., har nyhedsbureauet Reuters beregnet. Det giver altså Alliancen en føring på ca. 160.000 biler.
Toyota Motor Corp. nåede op på 10,39 millioner biler, lastbilmærket Hino ikke medregnet.
General Motors var en gang suverænt størst
De største bilproducenter
Nr. | Firma | Mio. biler 2018 |
1 | Renault-Nissan-Mitsubishi | 10,8 |
2 | Volkswagen Group | 10,6 |
3 | Toyota Motor Corp. | 10,4 |
4 | General Motors | 8,8 |
5 | Hyundai-Kia | 7,5 |
6 | Ford Motor Co. | 5,7 |
7 | Honda Motor | 5,3 |
8 | FCA (Fiat-Chrysler) | 4,8 |
9 | PSA (Peugeot-Citroën-Opel) | 4,1 |
10 | Suzuki Motor | 3,2 |
Kinesiske mærker ikke medregnet
Gennem mange årtier var General Motors verdens største bilproducent, men har det seneste årti tabt terræn til først Toyota, så til Volkswagen og senest til Alliancen. GM er dels gået tilbage i salgstal, har dels afhændet Opel-Vauxhall, som stod for ca. 400.000 biler årligt.
Alliancens skaber og mangeårige topchef, Carlos Ghosn, blev i november anholdt i Tokyo og har siden siddet varetægtsfængslet. Han beskyldes af de japanske myndigheder for at have opgivet hele sin indkomst og af Nissan for at have brugt koncernens midler til private formål. Ghosn nægter sig skyldig i det hele.
Chefen er styrtet i afgrunden
Han var i mange år både administrerende direktør og bestyrelsesformand for Nissan og Renault samt chef for Alliancen og bestyrelsesformand for Mitsubishi Motor. Han var for et par år siden trådt af som direktør for Nissan.
Se mere: Renault-Nissan opsluger Mitsubishi
Straks efter hans anholdelse afsatte Nissan ham som bestyrelsesformand, Mitsubishi gjorde det samme, og senest - med forgæves udsigt til at blive løsladt mod kaution - har han trukket sig fra sine to topposter i Renault.
Sagen er dermed blevet et dramatisk styrt for verdens mest kendte, markante og succesfulde bilchef i nyere tid.
Hans mission har været at få Renault og Nissan (som kontrollerer Mitsubishi) tættere integreret, eventuelt som én koncern, men det har mødt modstand både fra den franske regering, som ejer en pæn del af Renault, og fra Nissan. Og netop den modstand fra Nissan kan være en grund til Ghosn bratte fald, lyder nogle spekulationer.
Se mere: Surhed over bilchefs kæmpeløn på 114 mio. kr.
Ni mærker i Alliancen
Alliancen omfatter foruden de tre store mærker også Dacia, Alpine, Samsung, Datsun, Infiniti og til dels Lada.
Se mere: Hvem er størst i verden? (2012)