CLA Shooting Brake er det tætteste, Mercedes-Benz’ kompakte A-klasse kommer på en stationcar. Men den er faktisk ret tæt på i anvendelighed, samtidig med at den udstråler det, som særligt skiller den ud: stil.
Det langstrakte karrosseri med den faldende taglinje og coupéagtige bagparti giver bilen en høj grad af elegance, samtidig med at bagagerummet er vældig stort: 505 liter. Det er en bagatel mere end den nuværende generation.
Shooting Brake - en blanding mellem coupé, hatchback og stationcar - er en sjælden karosseriform. Kia er stort set eneste i med samme idé i samme størrelse - med Proceed.
Se mere: Kæk koreaner med både form og funktion
Det langstrakte karrosseri med den faldende taglinje og coupéagtige bagparti giver bilen en høj grad af elegance.
Den nye CLA Shooting Brake, der er Mercedes-Benz største nyhed på Genève-udstillingen, er i det hele taget vokset lidt på alle ledder. Den er fem cm større end første generation både i længde og bredde, tre cm større i akselafstand og fem-seks cm i sporvidde.
Lige så stor som C-klassen
Dermed er den reelt lige så stor som C-klassen. Totallængden er den samme, mens akselafstanden trods alt er lidt mindre.
En væsentlig forskel på de to er de trækkende hjul: Mens C-klassen er baghjulstrukket, har CLA og resten af de øvrige A-klasse-medlemmer forhjulstræk.
Motorer, udstyr og anden teknik har CLA Shooting Brake fælles med de andre A-klassemodeller.
Se mere: Mercedes A-klasse - et lille stjerneskud
Snart syv i familien
CLA Coupé, der blev vist i 2018, kommer i handlen til maj, mens Shooting Brake må vente til september.
A-klasse-familien består nu, ud over kernemodellen, den femdørs A-klasse, af A-klasse sedan (klar i april), B-klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake. Til efteråret vises SUV’en GLB og i 2020 crossoveren GLA.
Dermed er familien oppe på syv medlemmer. Det er planen, at der skal være otte.
Se alle nyhederne fra Genève-udstillingen 2019