Elkraft skal give grøn terrænkørsel

Jeep overgiver sig omsider til eldrift. Det sker i første omgang ved at tilsætte plugin-hybrid til de to mindste modeller, Renegade og Compass. Det forringer ikke terrænevnerne. Tværtimod.

Om et år kan en Jeep lades op.
Nyt om biler

Strøm er ikke noget, den italiensk-amerikanske FCA-koncern har interesseret sig for. Eller i hvert fald ville eller kunne bruge penge på.

Men nu går den ikke længere. EU's stærkt skærpede krav til CO2-udledning træder i kraft i 2021, og i praksis kan ingen bilproducenter klare det uden elektricitet på forskellig vis.

Producenten bag Fiat, Alfa Romeo, Chrysler og Jeep viser nu sine første ’grønne’ takter.

Producenten bag Fiat, Alfa Romeo, Chrysler og Jeep viser nu sine første ’grønne’ takter i Europa ved at præsentere to Jeep-modeller som plugin-hybrider.

Det gælder Renegade og Compass, der begge debuterer i de nye udgaver på Geneveudstillingen.

Se mere: Fiat kører tilbage til rødderne

Jeep Compass som plugin-hybrid.
Jeep Compass fås om et år som plugin-hybrid. Strømmen rækker officielt til omkring 50 km. Fotos: Torben Arent

Forbrændingsmotoren er en ny 1,3 liters benzinmotor. I kombination med elmotoren yder begge biler 240 hk. Rækkevidden på strøm alene er ca. 50 km for Renegade. Compass får formentlig ca. samme rækkevidde.

Begge Jeep-modeller bliver usædvanlige i forhold til gængs Jeep-teknik, idet der ikke bliver nogen drivaksel fra forbrændingsmotoren til baghjulene. I stedet sidder elmotoren ved bagakslen.

Se alle elbilerne fra Genève-udstillingen

De giver nye og gode muligheder i terrænet og ved firehjulsdrift i det hele taget. Bilernes terrænformåen er forbedret, fremhæver Jeep.

Jeep Renegade kommer om ca. et år som plugin-hybrid. forrest sidder en 1.3 benzinmotor, mens en elmotor er anbragt ved bagakslen.
Jeep Renegade kommer om ca. et år som plugin-hybrid. forrest sidder en 1.3 benzinmotor, mens en elmotor er anbragt ved bagakslen.

Det skyldes ikke mindst elmotorens høje drejningsmoment, og at momentet kan justeres med høj præcision ved igangsætning og under kørsel i udfordrende terræn, hvor der normalt ellers kræves en meget lav udveksling.

Fraværet af en kardanaksel gør det muligt helt at adskille for- og bagaksel, og momentet mellem for og bag kan nemt justeres uafhængigt.

Begge modeller, som bygges i Italien, ventes klar i begyndelsen af 2020.

Se alle Genève-nyhederne