IMq hedder den noget voldsomme showbil, som Nissan viser på Genève-udstillingen. Det lille q hentyder til Qashqai, bliver det visket.
Det kan dog være svært at se, hvor de hårde kanter og spøjse proportioner skulle kunne omsættes til en fredelig Qashqai, der stadig kan appellere til de mange.
Baglygter og andet af bagpartiet er nok dér, hvor bilen virker mindst urealistisk som varsel for den Qashqai, som er planlagt til 2021. Også noget af sideprofilen kunne være halv-realistisk.
Baglygter og andet af bagpartiet er nok dér, hvor bilen virker mindst urealistisk som varsel for den Qashqai, som formentlig kommer om halvandet år.
Mere interessant end designet er det lille E-power-skilt bag på bilen. Det fortæller nemlig, at konceptbilen er udstyret med en særlig form for elektrisk drivline.
Test: Nissan Qashqai - Danmarks mest populære SUV
El- og benzinmotor
Teknisk set er bilen en elbil i den forstand, at en (eller to) elmotorer altid driver bilen. Men batteriet er meget lille, ca. 1,5 kilowatttimer, så i stedet kommer strømmen fra en stor generator.
Den udgøres af en trecylindret benzinmotor, der kører med konstante omdrejninger, så den er så effektiv som mulig. Desuden er det nemt at holde styr på, at udstødningen er ren.
En serie-hybrid kan man kalde typen, som Nissan med stor succes har haft på programmet i Japan i et stykke tid. Her findes E-power i to modeller.
Opel Ampera og BMW i3 REX, som begge har været solgt i Danmark, minder om Nissans princip.
Se mere: Duel BMW i3 REX mod VW Golf GTE
Billigere end rigtig elbil
Fordelen ved denne type elbil er, at den er billigere end en batteri-elbil, særligt fordi det store og dyre batteri kan undgås. Der er formentlig også en fordel i lavere vægt, og 'opladningstiden' er i hvert fald meget kort.
CO2-fri er biltypen dog ikke, men i forhold til en almindelig benzinbil skulle besparelsen være omkring 30 procent.
Den første E-Power-model kommer til Europa i 2021, men Nissan siger ikke noget om, i hvilken bil det bliver.