Ny Land Rover Defender på vej

Den legendariske Land Rover Defender har ikke været i produktion i flere år, men nu er en helt ny udgave omsider ved at se dagens lys.

Land Rover Defender kører i Afrika
Nyt om biler

Efter 71 år på veje, i mudderhuller og i ørkenkørsel er det snart tid til en helt ny Land Rover Defender. Netop nu testes den nye Defender i Kenya, hvor den udsættes for de vildeste udfordringer, der sætter nye standarder for, hvad en Land Rover kan præstere. 

Når Defender lanceres senere i år, har den gennemgået ikke færre end 45.000 individuelle tests.

30. april er det den internationale World Land Rover-dag. På netop denne dato i 1948 debuterede den første Land Rover på Amsterdam Motorshow, og det er altså 71 år siden, at eventyret med Land Rover begyndte.

Land Rover Defender i svært terræn
Det er et ufravigeligt krav, at en ny Defender skal kunne klare sig et terræn, de fleste andre biler må opgive. Den nye Defender er ved at blive testet i Kenya forud for produktionsstarten. Fotos: Land Rover

Fra +50 til -40 grader

Det er en helt ny udgave af den ikoniske Land Rover Defender, der er på vej. En udgave, der både sætter nye standarder for, hvor komfortabel og dynamisk en Land Rover Defender kan være, og som også sætter nye standarder for, hvilke prøvelser man kan udsætte en ny bil for. 

Læs også: Motors test af Land Rover Discovery – luksus på afveje

Netop nu testes den i Kenya, hvor den trækker tung last, kører gennem floder og forcerer det mest krævende terræn. Når Defender lanceres senere i år, har den gennemgået ikke færre end 45.000 individuelle tests i nogle af verdens mest ekstreme klimaer. Fra 50 graders varme i ørkenen til minus 40 grader på Arktis og op til 3.300 meter i Rocky Mountains i Colorado.

Bilens dynamiske evner er også testet og i den grad godkendt på den berømte Nürburing i Tyskland.

Land Rover Defender kører også godt på almindelig vej
Det er stærkt kamuflerede udgaver af Defender, der her er fotograferet af Land Rover selv, og den endelige form er derfor ikke til at se i detaljer. Modsat den gamle Defender skal denne nye udgave også klare at køre komfortabelt på motorveje og dermed fungere omtrent som en almindelig bil.

Skal bygges i Slovakiet

– Ud over laboratoriet-tests har vi kørt over 1,2 mio. km i den nye Defender igennem alle typer terræn og i ekstremt klima for at sikre, at det er den sejeste og mest kapable Land Rover, der nogensinde er produceret, siger Nick Rogers – chef for udvikling hos Jaguar Land Rover.

Læs også: Motors prøvekørsel af Jeep Wrangler - længe leve eneren!

Den nye Defender er designet og udviklet i England – i hjertet af Land Rovers design-, udviklings- og testfaciliteter ved Gaydon. Produktionen af sker fra den nye fabrik i Nitra i Slovakiet, hvor også Land Rover Discovery produceres.   

Defender præsenteres senere i år og kommer forventeligt til salg i Danmark i første halvdel af 2020.