VW træder ind i den elektriske verden. Lige om lidt…
Det tyske verdensmærke løfter nu sløret for sin første elbil, der er udviklet fra grunden. Og fortæller hvad den vigtige model skal hedde. Navnet bliver ID.3 – så ID.-betegnelsen fra konceptmodellerne har altså fået lov til at blive.
VW hiver ganske vist nu klædet af sin banebrydende nye elbil, men der kommer til at gå over et år, før de første kunder kan få deres ID.3.
VW hiver nu klædet af sin elbil ved et stort arrangement i Berlin. Men biler står bag en glasrude og er iført kamuflage-beklædning.
Den egentlige verdenspremiere finder sted på den tyske IAA-bilmesse til september, og her vil priserne på hele ID.3-programmet blive offentliggjort.
3. store kapitel i VWs historie
- Med ID.3 træder VW ind i sin tredje æra, sagde global salgs og marketingdirektør, Jürgen Stackmann ved begivenheden i Berlin.
Han sammenligner dermed betydningen af starten på den elektriske æra med lanceringen af den originale Beetle som den første skelsættende begivenhed og introduktionen af Golf som den anden.
ID.3 er det første synlige bevis på den gigantiske investering på 225 mia. kr., som VW har kastet sig ud i for at blive elektrisk.
Men der kommer til at gå over et år, før de første kunder kan få deres ID.3.
Kan bestilles nu
De, der fra nu af forhåndsreserverer en first edition (1ST) online og betaler 7.000 kr. i depositum, kan få deres bil i forsommeren 2020. Disse varianter med pænt med udstyr og 420 km rækkevidde er der 30.000 af.
Hvert land i Europa har sin egen, 'hemmelige' kvote. Det er således uvist, hvor mange danskere, der kan få de første ID.3-udgaver. Men inden for det første døgn var halvdelen af den danske kvote reserveret.
Kunder med forhåndsbestillinger kan konvertere dem til reelle ordrer i september. Dernæst, omkring november, åbnes for bestillinger på de øvrige ID.3-versioner. De kan formentlig leveres fra sensommeren 2020.
ID.3 er en kompakt, femdørs bil med virkelig god kabineplads og et stort bagagerum. Motoren ligger bagude og giver dermed bilen baghjulstræk. Firehjulstræk kommer ikke på tale i ID.3 – men i andre modeller baseret på Volkswagens nye MEB-platform til elektriske biler.
Tre batteristørrelser
ID.3 fås med valg mellem tre batteristørrelser og dermed rækkevidder: 330, 420 og 550 km.
De tilsvarende batteristørrelser hedder 45, 58 og 77 kilowatt-timer. Det er netto-kapacitet, dvs. det som kunden har fornøjelse af. Den 'fysiske' størrelse af batterierne er omkring fem kWh større. VW forventer, at den mellemste størrelse bliver mest efterspurgt.
Ved afsløringen i Berlin havde VW en tysk pris klar, men hvad bilen vil koste i Danmark, er stadig uvist. Den danske importør forventer at give bilerne til Danmark lidt mere udstyr og inkludere ekstra tjenester som f.eks. en hjemmelader.
Motor mener
Det er rigtig interessant for elbiler, at Danmarks største mærke er på vej ind på scenen. Blot lidt ærgerligt, at VW's egen tidsplan er skredet til sommeren 2020. Når bilen præsenteres i så god tid skyldes det bl.a., at VW ikke har nogen eksisterende model at tage hensyn til og har behov for at fortælle om sine grønne tanker – og give bl.a. Tesla offentligt modspil.
Motor vurderer, at billigste ID.3 vil koste omkring 275.000 kr., mens en First Edition med det mellemstore batteri lander i omegnen af 350.000 kr., måske lidt lavere. De anslåede priser gælder, så længe elbiler er afgiftsfrie i Danmark.
Danske ID.3 1ST kunder vil som kunder i øvrige lande blive tilbudt et års gratis strøm (maks. 2.000 kWh) via offentlige ladestandere tilknyttet Volkswagens WeCharge og det europæiske Ionity-hurtigeladere, men det vil kun kunne benyttes udenfor Danmark.
Tekniske oplysninger er det sparsomt med indtil den rigtige verdenspremiere til september. Men kunder kan godt forvente, at motoren bliver pænt kraftigt. Headup-display bliver en mulighed – også i en ekstra avanceret, stor udgave.
Anhængertræk? Jo, det bliver en mulighed, bekræfter VWs salgs- og marketingchef over for Motor. Men ikke fra begyndelsen.
Se mere: VW skifter til baghjulstræk
VW siger, at ID.-bilerne bliver udleveret til kunderne som 'CO2-frie.' Det gøres ved en kombination af, at produktionen af bil, battericeller m.v. i et vist omfang rent faktisk er fremstillet med bæredygtig energi, og så køb af CO2-projekter rundt om i verden.