Dieselmotoren er ikke død. Tværtimod. Mange helt nye af slagsen står til skue på Genève-udstillingen eller ligger diskret i motorrummet på de udstillede biler. Og det er motorer, som er særdeles rene i udstødningen. Nogle er endnu renere end nye benzinmotorer.
Mazda er et af de mærker, der stadig tror på diesel. Med debut i den nye model 3, og snart også i CX-30, lanceres en helt ny 1.8 dieselmotor.
Det er også bemærkelsesværdigt, at diesel også ser ud til at have en vis fremtid i minibiler – en klasse, hvor tilbagegangen i salgstal og modeludbud ellers har været særlig stor.
Diesel i små Renault og Peugeot
Det er også bemærkelsesværdigt, at diesel også ser ud til at have en vis fremtid i minibiler.
To af Genève-udstillingens store, små nyheder, Renault Clio og Peugeot 208, bliver – modsat mange forventninger – tilbudt med nye dieselmotorer.
VW, som jo har grund til at holde lav pr-profil med diesel, viser en ny af slagsen. Det er en bamse med otte cylindre, ustyrlige 421 hk og 900 Nm. Motoren ligger i den nye Touareg, hvor den giver den store SUV en 0-100-tid på 4,9 sekunder.
Mærket fremhæver, at den overholder de nye Euro 6d-Temp-emissionskrav, hvilket er ganske fair, da det er et lovkrav i EU. Disse krav er da også strikse, men mange nye dieselbiler ligger langt under grænsen. Hvor langt under, motoren måtte ligge, vides ikke endnu.
Se mere: Genève-show er helt elektrisk
Et rent(!) dydsmønster finder vi på Mercedes-Benz-standen. Her står mærkets nye dieselmotor, kaldet OM 654, på en fremtrædende plads, og Mercedes-medarbejdere er stolte af den, bl.a. på grund af miljøegenskaberne.
Slet ingen forurening
Motoren udleder nemlig overhovedet ikke NOx-partikler, som ellers er en dieselmotors svage punkt og kernen i hele Volkswagens dieselskandale.
Den tyske bilistorganisation ADAC har netop testet motoren i en C-klasse C 220 d, og mængden af NOx fra udstødningen var 0 mikrogram. Nul. Det er aldrig set før.
FDM mener: Er dieselbilen virkelig fortid?
Det var endda målt under reel kørsel, den såkaldte RDE-test. Her må dieselbiler indtil videre udlede 168 mg pr. km. I den mere skånsomme laboratorietest er grænsen 80 mg.
Faktisk lå 12 ud af de 13 testede dieselbiler pænt under laboratoriegrænsen og på niveau med benzinbiler, mens en enkelt, Honda Civic, kravlede lige over 100 mg – hvor grænsen er de 168 mg.
Mercedes-motoren findes i 1.6- og 2.0-udgaver og ligger i et stort antal mindre og mellemstore modeller. En beslægtet motor er OM 656, som er sekscylindret og på 3,0 liter.
Motor mener
Det er en kompleks og nuanceret tid, vi lever i. Tendenserne på Genève-udstillingen viser, at den elektriske bølge er stærk og tegner fremtiden, men elbiler kan ikke stå alene i meget lang tid endnu. Og med de rene dieselbiler, der nu vises, kan diesel være et bedre miljø/klima-valg end benzin.
Japanere siger farvel til dieselmotor
Samtidig er der også mærker, som nu siger helt farvel til diesel. Alle er japanske mærker, som reelt ikke har andre steder at sælge diesel end i Europa. Det er Toyota, Suzuki, Subaru og Mitsubishi. Honda tilbyder stadig en ny dieselmotor i Civic.
Nissan, som ifølge en del medierapporter i 2018 ville stoppe med at sælge dieselbiler i Europa, har lige opgraderet Qashqai- og X-Trail-modellerne med nye dieselmotorer fra Renault.