Fornyet Audi A4 får et stænk af strøm

Audis vigtige mellemklassemodel får en større overhaling fire år henne i sit liv. Bl.a. skal mildhybrid-teknik skære en smule af forbruget, og så skifter de hurtige S-modeller fra benzin til diesel. Den nye udgave er klar til efteråret.

Audi A4 Avant i den fornyede 2019-udgave.
Fotograf:

Foto

Audi
Nyt om biler

Fire år har den nuværende A4 været på banen, og det er ved at være tid til et facelift. Det er et ret omfattende ét, som danske kunder kan nyde godt af fra en gang til efteråret.

En af fornyelserne er tilsætning af strøm til motorerne.

Fem af motorvarianterne er udstyret med mildhybridsystem med 12 volt. Audi nævner, at det ud over at sænke forbruget vil hæve komforten. Ved ’normal’ kørsel i dagligdagen kan hybridteknikken reducere brændstofforbruget med op til 0,3 l pr. 100 km, siger Audi.

Se mere: Audi er helt elektrisk

Audi A4 Avant i den fornyede udgave.
Audi A4 Avant i den fornyede 2019-udgave. Den er i Danmark til efteråret. Fotos: Audi

En af fornyelserne er tilsætning af strøm til motorerne.

48 volt hjælper til

De to S-modeller har elektrisk dreven kompressor med 48 volt, som også omfatter mildhybridsystemet. Her kan teknikken producere op til 8 kW ved opbremsning, som gemmes i et luftkølet litiumion-batteri på 0,5 kWh.

48 volt-systemet i S-modellerne har potentiale til at sænke forbruget med op til 0,4 l pr. 100 km.

S4 sedan bagfra.
S4-varianter får nu dieselmotor i stedet for benzin. Ydelsen er 347 hk og 700 Nm.

Fra begyndelsen tilbydes seks turbomotorer med ydelsen mellem 150 hk og 347 hk.

Sidstnævnte er V6-motoren i S4, som nu – i Europa – er skiftet fra benzin til diesel. Momentet er oppe på 700 Nm, og S4 TDI klarer 0-100 km/t. på 4,8 sek.

Alle varianter har automatgear som standard, bortset fra 35 TFSI og 40 TDI, der også fås med manuelt gear.

Se mere: Audi accepterer kæmpebøde for dieselfusk

Audi A4 i sedanudgaven, kaldet 'limousine'.
Audi A4 i sedanudgaven som Audi stadig benævner 'limousine'.

Opstrammet design

Synligt er det opstrammede design, der skal få A4 til at passe med mærkets fornyede designsprog. Grillen er bredere og fladere, og både på front og bagende har mere vandrette linjer, der skal få bilen til at se bredere ud.

LED-forlygter er nu standard, og mod merpris fås matrix-lygter med fuldautomatisk fjernlys.

Bliv medlem og få Motor

Betjeningen er delvis ny med inspiration fra en smartphone. Et trykfølsomt display med akustisk tilbagemelding erstatter den hidtidige dreje-/trykknap på midterkonsollen. Skærmen har høj opløsning og er på 10,1 tommer.

Førerpladsen i den fornyede Audi A4.
Førerpladsen har fået en større overhaling. Bl.a. er en hidtidige dreje-/trykknap på midterkonsollen erstattet af en lavtsiddende trykskærm.

Instrumenthuset fås i to delvis analoge udgaver samt helt digitalt på 12,3 tommer. Også headup-display er muligt.

Funktioner kan tilkøbes senere

Nyskabende er ’functions on demand’, hvor kunderne senere og efter behov kan tilkøbe infotainmentfunktioner enten for én måned, et år eller permanent. Det omfatter i første omgang ’MMI Plus’, digital radio DAB+ og Audi smartphone interface. Denne mulighed er dog ikke tilgængelig i Danmark indtil videre.

A4 Avant fås fortsat i en Allroad-udgave med 35 mm højere frihøjde, firehjulstræk som standard samt bundskjold og skærmforøgere.