Audi er helt elektrisk

På Genèveudstillingen viser Audi udelukkende delvist eller helt elektriske biler. Og dem er der nu mange af. Stjernen på Audis stand er mærkets femte batteridrevne model, Q4 E-tron.

Audi Q4 E-tron ved verdenspremieren i Genève.
Nyt om biler

Elektriske biler så langt øjet rækker. Og en cafe midt i det hele der hedder Café Electrique. Audi har virkelig sat strøm til sin stand på årets Genève-udstilling, der i det hele taget er præget af elbiler.

Fire rene elbiler og en endnu større flok plugin-hybrider, alle nye, breder sig over Audis store stand. Ingen bil uden eldrift – ikke i de to dage pressen er tilstede på messen. Derefter bliver der blandet op med benzin og diesel, indrømmer Audi.

Den mest markant nyhed hos Audi er Q4 E-tron, som indtil videre har ordet ’concept’ føjet til sit navn. Det er nemlig først i slutningen af 2020, at denne elbil er klar.

Audi Q4 E-tron er et halvt nummer større end den nye Q3.
Audi Q4 E-tron er et halvt nummer større end den nye Q3. Længden er 4,59 meter, bredden 1,90 meter og højden 1,61 meter. Akselafstanden er 2,77 meter. Fotos: Torben Arent


Se mere: Audi Q3 - højeste mode

Q4 er en kompakt SUV på 4,59 meters længde. Men da batteriet ligger under gulvet og akselafstanden er stor, 2,77 meter, mener Audi, at Q4 i rummelighed hører til i en højere klasse. Både længde og akselafstand er et halvt nummer større end Q3s.

Konceptbilen har en officiel rækkevidde på 450 km i kraft af sit store batteri på 82 kilowatttimer.

To elmotorer er Q4 udstyret med, en på 75 kW for og en på 150 kW bag. Tilsammen betyder det 306 hk. Det kan omsættes til en forrygende 0-100-tid på 6,3 sekunder, mens topfarten er begrænset til mere moderate 180 km/t.

Audi Q4 E-tron set bagfra.
Q4 E-tron her er stadig et koncept, men ikke meget ændres, når bilen går i produktion sidst i 2020.

E-Tron er kun strøm

Betegnelsen E-tron dækker fra nu af over rent elektriske batteribiler. De to første E-tron-modeller var plugin-hybriderne A3 og Q7, men de udgik ved overgangen til WLTP-testmetoden i 2018. ​​​​Plugin-hybriderne kendes nu på et lille 'e' efter motorbetegnelsen.

Q4 E-tron er som den første af Audis elbiler baseret på Volkswagens MEB-elbilplatform, som også skal bruges til en lang række modeller fra VW, Skoda og Seat.

Det betyder, at Q4 ’kun’ kan lades med 125 kW mod 150 kW for de øvrige eldrevne Audier. Opladningstiden er dog pæn kort – godt 30 minutter vil det tage at nå op på 80 procent.

Se mere: Audis elektrochok: 0-100 på 3,5 sekunder 

Når Q4 E-tron kommer til salg ved årsskiftet 2020/2021, er Audi oppe på fire rene elbiler i Europa. Bilen der kun hedder E-tron, er lige kommet på markedet. Sidst i år følger E-tron Sportback, og i anden halvdel af 2020 lanceres den firedørs sportsvogn fra Audi Sport GmbH, E-tron GT.

Alle fire er tilstede på standen i Genève.

Desuden lancerer Audi i år en Q2L E-tron i Kina.

Se alle de nye elbiler der kommer i 2019 og 2020

Fire nye plugin-hybrider

Fire nye plugin-hybrider viser Audi i Genève.
Fire nye plugin-hybrider viser Audi i Genève, her A8 lang. Disse el-benzin-biler kendes fra nu af på det lille 'e' efter motorbetegnelsen. 

Motor mener

Med den voldsomme el-offensiv er Audi nu ved at være et af verdens førende elektriske mærker. Man skal dog lige bemærke, at flere af nyhederne er mindst halvandet år borte. Men selv om Audi i 2025 vil have 12 rene elbiler og lige så mange plugin-hybrider, vil 2/3 af mærkets globale salg til den tid være benzin- og dieselmodeller. 

Men Audi tror også på plugin-hybrider i en længere periode. Mærket holder i Genève verdenspremiere på hele fire af slagsen: A6, A7, A8 og Q5. De lanceres drypvis hen over året.

Se mere: Audi E-tron - elbil på tysk

Alle kan køre omkring 40 km på strøm alene.

A3 og Q7 udgik som opladningshybrid i forbindelse med overgangen til den nye WLTP-testmetode i 2018, men begge vender tilbage i nye versioner. A3 med den teknik ser vi nok senere i år.

Audi E-tron Sportback.
Audi viser i Genève for første gang E-tron Sportback i ikke-konceptudgave. Til gengæld er produktionsudgaven kamufleret. Modellen lanceres sidst på året.

Se alle Genève-nyhederne