Tesla skruer op for strømmen

Den nye Model 3 kan nu lynlade med op til 200 kW. Inden så længe hæves det til 250 kW på Teslas egne ladestationer.

Inden længe kommer der mere fut i Teslas egne ladestationer.
Fotograf:

Foto

Tesla
Nyt om biler

Det er blevet væsentlig hurtigere at lade en Tesla Model 3, hvis man benytter offentlig tilgængelige lynladere, som ikke er Teslas egne.

Gennem en software-opdatering, som nu er tilgængelig, kan Model 3 Long Range nu tage imod op til 200 kW. Det er en pæn forøgelse fra de hidtidige 120 kW.

Det er dog indtil videre temmelig begrænset, hvor mange steder de 200 kW er muligt.

Den nye, hurtige lademulighed fungerer på tredjeparts-ladere, det vil sige ladestationer, som ikke er Teslas egne.

Se mere: Elbilister får lynladning flere steder

Få lynladere i første omgang

Det er dog indtil videre temmelig begrænset, hvor mange steder de 200 kW er muligt. ’Nogle hundrede steder’ i Europa, siger Tesla.

Se mere: Tesla Model 3 - elbilen alle taler om

Hos Eon og Clever er maksimum på de nye ladestandere 150 kW. Det indikerer, at det for tiden kun er på de forholdsvis få Ionity-ladere, at 200 kW er muligt.

Teslas egne ladestationer opgraderes snart til 250 kW.
Teslas egne ladestationer opgraderes snart til 250 kW.

Her er det teoretiske maksimum 350 kW, noget som Porsches første rene elbil ventes at kunne udnytte, når den kommer på markedet sidst på året.

Tættere på Porsche

Men Model 3-ejere kan se frem til at komme tættere på Porsche-hastigheder inden så længe.

Se mere: Audi E-tron - unik Audi

Tesla arbejder på at installere sin såkaldte V3 Supercharger i Europa. Når det sker – nogen termin gives ikke – vil der kunne overføres 250 kW energi i timen.

Slut med at dele

Samtidig skulle det blive slut med at ’dele’ strømmen med en nabobil og dermed noget reduceret ladehastighed, som det kan være tilfældet i dag.

Hvert strømudtag vil i fremtiden altid kunne levere den maksimale ydelse.

Tesla-ejere har i dag adgang til Teslas eget netværk med snart 13 ladestationer i Danmark og 1.400 i Europa.

Oversigt over alle Motors test af elbiler

 

Batteriet bliver forvarmet

En anden forbedring, som bliver tilgængelig med det samme, er ’On-Route Battery Warmup’. Det betyder, at når en Tesla-kører har sat navigationen til en af Teslas egne ladestationer, vil bilen automatisk varme batteriet op på vejen.

Dermed kan det tåle at blive opladt hurtigt nærmest fra begyndelsen, hvilket i praksis vil forkorte opholdet på stationen.

Kortere ladetider er en ren win-win. Bilejeren skal ikke holde så lange pauser og kommer hurtigere frem, mens ladeoperatøren, i det tilfælde Tesla, kan få flere kunder, da de kostbare ladere kan bruges af flere kunder.