Om få år er moderne bilers forlygter udstyret med så mange dioder, at bilen kan skrive tekster og symboler på vejen, lyse i et hav af retninger og lyse op til 600 meter.
Den spådom kommer Osram Continental med, efter at lygteproducenten har lanceret prototypen på sine ekstra avancerede nye forlygter.
Over 4.000 lysenheder
Hver lygte rummer 4.096 pixel. Det er bittesmå LED-dioder i kombination med en ekstrem stærk laser-enhed, der skal danne lyset foran bilen.
Se mere: Ny Corsa bliver laber med lygter
Sammen med et højopløsnings-kamera i forruden kan en computer løbende beregne, hvor der skal sendes lys hen, så føreren får det optimale synsfelt uden at genere andre trafikanter.
Kameraet vil kunne opdage f.eks. en hjort på vejen, og advare føreren med et stort advarselssymbol på vejen foran bilen.
Det sker ved at slukke eller skrue ned for lyset i lige præcis de dioder, der ellers ville blænde en anden bil.
Se mere: Luksuskongen viser teknologisk styrke
Kan skabe advarselsskilte på vejen
Kameraet vil også kunne opdage f.eks. en hjort på vejen, og advare føreren med et stort advarselssymbol på vejen foran bilen. (billedet over artiklen).
Teknikken med at tænde og slukke for enkelte LED-enheder findes allerede i dag. Oftest kaldes disse lygter for matrix-lygter eller adaptive lygter.
Se mere: VW-bamse får firehjulsstyring og 128 forlygtepærer
Matrix-lygter findes i dag
Forskellen er, at dagens matrix-lygter indeholder væsentlig færre dioder, f.eks. 16 eller 48 med de nye Osram-lygters 4.096. Dermed er dagens teknik mere grov i sin ’afmaskning’, hvilket til tider kan ses som små sorte blokke, der flytter sig.
Endnu er der ingen konkret melding om, hvilken bil der bliver først med den nye teknologi. Men overfor Motor kan Osram Continental bekræfte, at det bliver et sydtysk bilmærke, der først får de nye forlygter.
Få tjekket batteriet og lygterne hos FDM